چگونه محتوای ویروسی تولید کنیم؟ ۱۰ برداشت از ۱۰۰ میلیون مطلب

چگونه محتوای ویروسی تولید کنیم؟ ۱۰ برداشت از ۱۰۰ میلیون مطلب

ارسال شده در: بازاریابی, تبلیغات دیجیتال | ۲

راهکارهایی برای تولید محتوای ویروسی در وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی

مقدمه: مدت ها قبل شخصی برای من یک لینک از وبسایت بازسومو فرستاد که کلمه “سومو” در اسم آن به چشم می خورد. در یک نگاه مطمئن شدم که این همان چیزی است که می خواهم. ( این مطلب از وبلاگ بازسومو برداشته شده است. طبیعی است که نویسنده از وبلاگ تعریف و تمجید کند.مترجم)

و  این عشق تا به امروز پایدار بوده است. سال ها گذشته و من هنوز به طور مرتب از بازسومو استفاده می کنم. این سایت معدنی غنی از داده ها برای تحلیل میزان محبوبیت محتوا، رشد اجتماعی و غیره محسوب می شود.

به دلیل تاثیر زیادی که این پلتفرم بر روی من داشت با افراد مهم در بازسومو ارتباط برقرار کردم تا به مسائل پشت پرده و عوامل تاثیرگذار بر میزان قابلیت نشر محتوا پی ببرم. اما از این اطلاعات با رعایت احتیاط استفاده کنید.

ما تعداد بازنشر اجتماعی بیش از ۱۰۰ میلیون مطلب در بازسومو را طی ۸ ماه گذشته بررسی کرده ایم. بنابراین اظهار نظر درباره ی اینکه چه محتوایی بیشترین بازنشر را دریافت می کند منصفانه است.

یادتون باشه این مطلب با ۱۴ اصل درباره وایرال شدن محتوا فرق داره هرچند مکمل هستند. اگر مایلید از اینجا بخونیدش

همیشه سوالات آزاردهنده ای وجود داشته که ما به دنبال پاسخی برای آن ها بوده ایم. از این رو مجموعه این سوالات را در اینجا مطرح می کنیم به این امید که فرضیات رایج درباره روش نشر محتوای ویروسی را به چالش بکشیم:

  • محبوب ترین و پربازدید ترین مطالب چه نوع احساساتی را در انسان برمی انگیزند؟
  • پست هایی که معمولا بازنشر زیادی دریافت می کنند چه قالب هایی دارند؟ (پست های فهرستی؟ پست های اینفوگرافیک (اطلاع نگاشت)؟)
  • آیا مخاطبان دوست دارند که بیشتر محتواهای کوتاه را به اشتراک بگذارند یا طولانی؟ محتوا در چه اندازه ای بیشتر خوانده می شود و ایده آل است؟
  • آیا اعتماد فرد در نشر یک مطلب توسط او نقشی اساسی دارد؟
  • وجود فقط یک تصویر در پست نسبت به پست های بدون تصویر چه تفاوتی در نشر ایجاد می کند؟تاثیر آن چیست؟
  • نشر مطلب شما توسط فقط یک فرد موثر (اینفلوئنسر) نسبت به نداشتن این فرصت چه تفاوتی در نشر ایجاد می کند؟ تاثیر آن چیست؟
  • چگونه مردم را ترغیب کنیم که پست ما را روز ها و حتی هفته ها بعد از انتشار آن به اشتراک بگذارند؟
  • بهترین روز هفته برای نشر یک مطلب چه روزی است؟

البته همه این سوالات یک هشدار بزرگ به همراه خود دارند. پیش نیاز دستیابی به نشر گسترده محتوا نوشتن محتوایی جذاب و ترغیب کننده است.

هیچ چیزی جای آن را نمی گیرد. هیچ نوع حقه، ترفند یا تردستی برای فریب دادن کاربران وجود ندارد که با یک کلیک ساده به نشر محتوای ویروسی دست یابند.

اما زمانی که یک محتوای حرفه ای و کاربردی نوشتید، چگونه تضمین می کنید که از میان همه مطالب پر سر و صدا محتوای شما آن پستی باشد که غوغا می کند؟

مشتاق هستم که به همه شما عزیزانی که محتوایی عالی و حرفه ای دارید فرمولی را معرفی کنم که می تواند در افزایش شانس تان برای رسیدن به نشر محتوای ویروسی به شما کمک کند.

۱۰ موردی که به افزایش قابلیت نشر محتوای شما کمک می کند در اینجا ذکر شده است:

۱-محتوای طولانی نسبت به محتوای کوتاه بازنشر اجتماعی بیشتری دریافت می کند.

همه ما آمارهایی درباره استفاده روزافزون مردم از محتوا در تلفن های همراه خود شنیده ایم. این یعنی مطالب شما باید کوتاه و خلاصه باشد تا برای مدت کوتاهی توجه مخاطب را به خود جلب کنید، درست است؟

ما برای تایید این موضوع ۱۰ درصد از مطالب برتر با بیشترین بازنشر را بررسی نمودیم و تحقیقات ما خلاف آن را نشان می دهد.

به طور متوسط، محتوای طولانی واقعا بیشتر از محتوای کوتاه به اشتراک گذاشته می شود.

محتوای ویروسی

اگر به نمودار بالا نگاه کنید متوجه نکته ای می شوید: هرچه محتوا طولانی تر است، تعداد بازنشر بیشتر است.

با نگاه دقیق تر متوجه می شویم که محتواهای دارای ۳٫۰۰۰ – ۱۰٫۰۰۰ واژه متوسط بیشترین بازنشر را از آن خود می کنند (۸٫۸۵۹).

تعجبی نداشت که تعداد محتوای کوتاه بسیار بیشتر بود ــ و سر و صدای بیشتری به پا می کرد. چه تعداد بیشتر؟ محتواهای کمتر از ۱٫۰۰۰ واژه ۱۶ برابر بیشتر از محتواهایی با بیش از ۲٫۰۰۰ واژه بودند.

این اطلاعات نشان می دهد که اکثر مردم به نوشتن مطالب عمیق، و موضوعات پژوهشی، که می توان از آن ها برداشت های مناسبی داشت، علاقه ای ندارند. آن ها نمی خواهند که وقت و انرژی خود را برای این کار صرف کنند.

این یعنی فرصتی بسیار خوب برای شما که محتوایی عالی و متفاوت از دیگران تولید کنید. رقابت کمتر!

یافته های ما همانند پژوهش های محققان نشان می داد که احتمال ایمیل شدن مطالب طولانی تر نیویورک تایمز بیش از مطالب کوتاه تر بود.

حقیقت این است که بله، مردم دوست دارند عکس گربه های بامزه و داستان های خنده دار (میمز) را به اشتراک بگذارند اما آن ها به نشر محتواهای طولانی که هوش و ذهن را به چالش می کشند نیز علاقه دارند. از آن جایی که وب از محتواهای کوتاه و گیف اشباع شده بهتر است بجای اینکه وقت خود را صرف نوشتن مطالب کوتاه و معمولی کنید یک محتوای شاهکار که رقیب کمتری نیز دارد بنویسید.

در نتیجه به آسانی دیده می شوید.

۲-پست شما با داشتن حداقل یک تصویر بازنشر بیشتری در فیسبوک دریافت می کند.

همه ما این جمله را از کارشناسان این حوزه شنیده ایم که تصاویر جذاب و ترغیب کننده باعث افزایش تعامل می شوند و مردم را به فعالیت و نشر محتوا وا می دارند. اما این گفته فقط در پست های اجتماعی فیسبوک کاربرد دارد، درست است؟ در محتواهای واقعی نوشته شده چطور؟

این بار برای مقایسه تعداد متوسط بازنشر محتوایی با:

  1. ۱ یا چند تصویر
  2. بدون تصویر

در فیسبوک به بررسی همه مطالبی که در بازسومو جستجو کرده ایم می پردازیم.

یافته های ما در این قسمت آورده شده است:

محتوای ویروسی

به عبارت دیگر، به طور متوسط بازنشر پست هایی که حداقل یک عکس دارد دو برابر پست های بدون عکس است.

این آمار بر اهمیت وجود عناصر بصری و ترکیب آن در ساختار متن تاکید دارد.

(با این وجود به یاد داشته باشید که ما هیچ تحلیلی درباره میزان جذابیت بصری این عکس ها نداشتیم، فقط وجود عکس مد نظر بود.)

در مورد متا تگ های مربوط به شبکه اجتماعی فیسبوک چطور؟

ما علاقمند بودیم که بدانیم آیا نشر دهندگانی که به طور متوسط از این تگ ها استفاده می کردند خصوصا در تصویر پیش نمایش بازنشر بیشتری گرفتند یا خیر. باز هم انتظارات ما درست بود، اما تصمیم داشتیم که میزان این تفاوت را مشخص کنیم.

محتوای ویروسی

(به هرحال، برای کسانی که با این روش آشنایی ندارند توضیح می دهم، اگر خواستید پیش نمایشی از یک تصویر خاص در فیسبوک نشان داده شود باید از این متا تگ در بخش <عنوان> محتوای خود استفاده کنید:

<meta property=”og:image” content=”http://example.com/image.jpg” />

نتایج: مطالبی که از متا تگ تصویر پیش نمایش در فیسبوک استفاده کردند بیش از سه برابر نسبت به کسانی که متا تگ را اعمال نکردند در محیط فیسبوک لایک گرفتند و به اشتراک گذاشته شدند.

عنصر اصلی: از آن متا تگ هایی که مربوط به شبکه های اجتماعی هستند استفاده کنید و یک عکس در هر پست قرار دهید. تصاویر باعث می شوند که مخاطبان پتانسیل و قدرت مطلب شما را حتی قبل از بازدید از آن درک کنند.

۳-وجود حداقل یک تصویر در پست شما باعث بازنشر بیشتر آن در توئیتر می شود

شاید جای تعجب نباشد که بدانیم براساس آخرین نتایج (اهمیت عکس در شبکه اجتماعی فیسبوک) و توئیتر به یک میزان است.

بازنشر پست های توئیتری که برای تصویر از تگ اپن گراف Open Graph استفاده می شود به طور قابل ملاحظه ای نسبت به پست های فاقد تگ بیشتر است.

محتوای ویروسی

۴-احساس هیجان ایجاد کنید، بخندانید یا سرگرم کننده باشید. محتوای شما باید از دید خودشیفته شخصیت افراد جذاب به نظر برسد.

ما ۱۰٫۰۰۰ پست برتر که بیشترین بازنشر را در کل وب داشتند بررسی نموده و هرکدام از آن ها را به یک حس مثل شادی، اندوه، خشم، تفریح و سرگرمی، خنده و غیره ربط دادیم.

این احساسات به تفکیک در این قسمت آورده شده است:

محتوای ویروسی

۳ حس محبوب که در این پست ها برانگیخته می شدند شامل:

  • هیجان (۲۵%)
  • خنده (۱۷%)
  • تفریح و سرگرمی (۱۵%)

بود. در مقابل، حس هایی که کمترین محبوبیت را داشتند حس اندوه و خشم بودند (که ۷ % از پست ها را شامل می شدند).

(توجه کنید که گاهی تفاوت بین خنده و سرگرمی دارای ابهام بود، اما ما سرگرمی را تفریح و سرگرم شدن تعریف می کنیم نه خنده دار بودن.)

چرا مردم چیزهایی به اشتراک می گذارند که هیجان را برمی انگیزد، خنده بر لب دیگران می آورد و سرگرم شان می کند؟ ما دلیل علمی برای جواب به این سوال نداریم، اما نیویورک تایمز چند سال پیش یک مطالعه پژوهشی در این باره انجام داد.

پژوهشگران نیویورک تایمز با ۲٫۵۰۰ نفر گفتگو کردند تا دلایل اصلی آن ها برای نشر آنلاین یک داستان را دریابند. طبق پژوهش از جمله دلایل اصلی عبارت بودند از:

  • فرستادن محتوای ارزشمند و سرگرم کننده برای یکدیگر
  • شناساندن خود به دیگران (شخصیت خود را بهتر به دیگران معرفی کنند)
  • گسترش و تقویت روابط (حفظ ارتباط با دیگران)
  • رشد و شکوفایی خود (برای اینکه بیشتر حس مفید و فعال بودن در جهان داشته باشند)
  • مردم را از اهداف و انگیزه های مهم زندگی شان مطلع کنند

محتوای هیجان انگیز و خنده دار قطعا سه دلیل اول را تحقق می بخشند. با نشر محتوای سرگرم کننده مطالبی مفید و ارزشمند به دست دوستانمان می رسانیم، سلیقه عالی خود را به دیگران نشان می دهیم، و آن ها را به گفتگو و واکنش وا می داریم.

مردم از روی خودشیفتگی نیز پست هایی را به اشتراک می گذارند.

۸ پست از ۱۰ پست برتر از لحاظ تعداد بازنشر در ۸ ماه گذشته محتوا های آزمونی بودند (۷ پست از بازفید، ۱ پست از نیویورک تایمز). چرا آزمون؟

وقتی نتایج آزمون ها را به اشتراک می گذاریم، این کار بر هویت و نفس ما اثر دارد. دیگران ما را بیشتر خواهند شناخت و به ارزش ها و سلایق ما پی خواهند برد. آخرین باری که جواب یک آزمون را به اشتراک گذاشتید به یاد آورید. آیا واقعا فکر می کنید که ۹۰ % دوستان فیسبوکی شما به آن اهمیت می دهند؟ نه اینطور نیست، اما تعداد کمی از دوستانتان که به پست شما توجه می کنند به شخصیت جذاب شما پی خواهند برد.

به همین شکل، با نشر نظرات خود درباره یک موضوع داغ، مانند ازدواج همجنسان، دیگران نظر و خط فکری ما را درباره موضوع خواهد دانست.

برای اطلاع بیشتر در اینجا ۶ پست از ۱۰ پست برتر ۸ ماه گذشته عنوان شده است، که آزمون اوپرا “شغل واقعی شما باید چه شغلی باشد؟” جایگاه اول را در این میان داشت.

محتوای ویروسی

  • شغل واقعی شما باید چه شغلی باشد؟
  • شما چه نوع سگی هستید؟
  • شما واقعا متعلق به کدام ایالت هستید؟
  • شما با چه گویشی صحبت می کنید؟ (سه نوع گویش مختلف برای کلمه شما در این عنوان استفاده شده است)
  • شهر واقعی سکونت شما باید کدام شهر باشد؟
  • شما واقعا متعلق به کدام دهه هستید؟

مهمترین مسئله همین است که آزمون ها خوب جواب می دهند. مردم محتوایی را به اشتراک می گذارند که به شناخت آن ها نسبت به خود کمک می کند. جنجالی بودن مطلب ممکن است تفرقه ایجاد کند، اما کسانی که با نظرات شما موافق هستند بیشتر احتمال دارد که محتوای شما را نشر دهند.

۵-مردم دوست دارند که پست های فهرستی و اینفوگرافیک را به اشتراک بگذارند

ما کنجکاو بودیم که بدانیم مردم احتمالا کدام قالب های محتوا را بیشتر به اشتراک می گذارند. بنابراین در بررسی های خود مطالب را به شش نوع متفاوت تقسیم نمودیم:

  • فهرست ها
  • اینفوگرافیک
  • پست های “چگونه” (پست هایی که با کلمه چگونه آغاز می شود)
  • پست های “چه” (مثلا پست هایی که عنوانشان با کلمه “چه” آغاز می شود)
  • پست های “چرا” (مثلا پست هایی که سعی دارند یک پرسش چرایی را پاسخ دهند)
  • ویدئوها

یافته های ما در این بخش آورده شده است:

محتوای ویروسی

(توجه: ستون کل محتواها میزان متوسط نشر همه محتواهای بررسی شده را نشان می دهد و یک معیار به شمار می آید.)

میزان نشر متوسط پست های فهرستی و اینفوگرافیک ها بیش تر از انواع دیگر محتوا است.

عجیب تر اینکه پست های چگونه و ویدئوها نسبت به متوسط پست ها بازنشر کمتری دارند.

دلایل احتمالی بسیاری وجود دارد که پست های فهرستی را به پست های برتر از لحاظ تعداد بازنشر تبدیل می کند. برخی از این دلایل احتمالی: فهرست ها یک تصور دقیق از انتظارات به مخاطبان می دهند (مثلا ۱۰ روش برای انجام یک کار)، این فهرست ها براحتی و سریع نیز خوانده می شوند.

اینفوگرافیک ها حجم زیادی از اطلاعات را در یک قالب جذاب بصری به طور خلاصه به نمایش می گذارند و از این نظر آن ها نیز براحتی خوانده می شوند.

در هر صورت مطمئن شوید که تعداد زیادی عکس یا نمودار در محتوای شما قرار دارد، پس مخاطبان تان با یک متن زیاد و طولانی مواجه نمی شوند.

عنصر اصلی: اگر در حال نوشتن یک محتوای طولانی هستید، به یاد داشته باشید که محتوای شما باید سریع و براحتی خوانده شود نه اینکه یک طومار بنویسید. قرار دادن آن در قالب پست فهرستی یک روش ساده برای حل این مسئله است، اما اگر محتوا را به صورت فهرستی نمی نویسید، حتما پاراگراف هایی انتخاب کنید که براحتی خوانده شوند و از زیرعنوان و بالت استفاده نمایید.

۶-دقت کنید: ۱۰ عدد جادویی فهرست هاست

یک نکته مهم: فهرست های ۱۰ موردی با ۱۰٫۶۲۱ باز نشر به طور متوسط بیشترین تعداد اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی را از آن خود کردند.

در حقیقت، فهرست های ۱۰ موردی به طور متوسط در شبکه های اجتماعی چهار برابر بیشتر از دومین عدد محبوب در پست های فهرستی ( فهرست های ۲۳ موردی) بازنشر می شود. از جمله عدد های محبوب دیگر ۱۶ و ۲۴ هستند.

محتوای ویروسی

۷-مردم محتوایی را نشر می دهند که به نظر قابل اعتماد باشد

آیا اعتماد در نشر محتوا نقش دارد؟

ما برای پاسخ به این سوال تعداد متوسط بازنشر دو نوع محتوا را در شبکه های اجتماعی مقایسه نمودیم:

  • نوعی محتوا که هیچ اثری از نام نویسنده در آن به چشم نمی خورد یا توضیحاتی ضمیمه مطلب نبود.
  • محتوایی که نام نویسنده مطلب در آن ذکر شده بود یا توضیحاتی راجب آن ضمیمه بود

نتایج نشان می دهد که ذکر نام نویسنده تا چه میزان اهمیت دارد.

ذکر نام نویسنده و حس اعتمادی که به طور غیر مستقیم القا می کند در شبکه های توئیتر، لینکدین و گوگل + نقش اساسی ایفا می کنند و حائز اهمیت هستند.

محتوای ویروسی

(توجه: اعداد در این نمودار به زیر ۱۰۰ محدود و نرمالیزه می شوند، زیرا اعداد واقعی ملاک نیستند، فقط اختلاف آن ها اهمیت دارد)

هرچند، به نظر می رسد که در فیسبوک میزان اعتماد به محتوا تفاوتی در تعداد نشر ایجاد نمی کند.

مطالبی که نام نویسنده در آن ها ذکر می شود و یا توضیحاتی راجب مطلب ضمیمه آن شده نسبت به پست هایی که فاقد توضیحات یا نام نویسنده است در شبکه اجتماعی فیسبوک به میزان ۱۰/۰ % بیشتر به اشتراک گذاشته می شوند. در مقابل، پست های حاوی نام نویسنده/ توضیحات در گوگل + ۴۲% بیشتر از پست هایی که فاقد این ضمایم هستند بازنشر می گردند.

اعتماد حاصل از ذکر نام نویسنده که در فیسبوک اهمیت چندانی ندارد نشان می دهد که کاربران هریک از شبکه اجتماعی محتواهای متفاوتی را به اشتراک می گذارند. ما در فیسبوک معمولا مطالب سرگرم کننده و خنده دار را با دوستان صمیمی مان به اشتراک می گذاریم.

اما در توئیتر، لینکدین و گوگل + اکثر دنبال کنندگان ما کسانی هستند که با ما ارتباط کاری دارند. از آنجا که “شخص” خود ما در این پلتفرم ها جایگاه مهمتری دارد، اکثر مردم ترجیح می دهند که برای اعتماد سازی و کسب اعتبار برای خود محتواهایی را نشر دهند که منبعی موثق دارند.

عنصر اصلی: برای اینکه محتوای شما قابل اعتماد به نظر برسد یادتان باشد که نام نویسنده را در ابتدای هر پست ذکر کنید و یک توضیح کوتاه نیز در انتهای مطلب قرار دهید.

۸-نشر محتوای شما توسط یک فرد موثر دیگر (اینفلوئنسر) تاثیری چند برابر دارد.

البته همه نشر دهندگان محتوا به یک میزان اثر گذار نیستند.

با این وجود، اگر اوپرا، تیم فریس یا نوئا پست شما را با دنبال کنندگان شان به اشتراک بگذارند، بیشتر بازتوئیت و لایک خواهد گرفت تا اینکه فردی به طور اتفاقی آن را نشر دهد.

محتوای ویروسی

اما سوال اینجاست که آیا می توانیم میزان تاثیر آن را برآورد کنیم؟

قانع کردن اوپرا، تیم فریس یا نوئا برای بازتوئیت محتوای شما به نظر غیرممکن است (و باور کنید که ما قبلا امتحان کرده ایم. قانع کردن آن ها بسیار کار سختی است!) ـــ اما هنوز هم یک راهکار وجود دارد.

اگر کسی محتوای شما را به اشتراک بگذارد که فقط کمی تاثیر گذار تر از یک فرد عادی باشد چطور؟ با این کار چند نفر دیگر محتوای شما را نشر خواهند داد؟ آیا می توان این میزان را پیش بینی کرد؟

ما به مقایسه تعداد بازنشر پست هایی که هیچ فرد اثر گذاری آن ها را به اشتراک نگذاشته با پست هایی که توسط یک یا چند نشردهنده اثر گذار به اشتراک گذاشته شده پرداختیم.

در تعاریف رسمی ما اینفلوئنسر به کسی گفته می شود که توئیت هایش به طور متوسط به میزان دو برابر بازتوئیت می گردد.

یک مطلب کوتاه و جالب بخوانید درباره اینفلوئنسر مارکتینگ از اینجا

برای مثال، اگر شما به طور کلی ۱۰۰ بار توئیت می کردید و ۲۰۰ نفر توئیت های شما را بازتوئیت می کردند، بازتوئیت های متوسط شما برابر با ۰/۲ می شد (اینطور به نظر می رسد که ۰/۲ رقم پایینی است اما اگر بخواهیم مقایسه کنیم، بازتوئیت متوسط فردی مثل نوئا برابر با ۱/۵ است)

در این بخش یافته های حاصل از تحقیقات ما آورده شده است:

  • نشر محتوای شما توسط یک فرد اثر گذار باعث می شود که بازنشر مطلب به میزان ۸/۳۱ % افزایش یابد.
  • نشر محتوای شما توسط سه فرد اثر گذار تعداد بازنشر محتوا را به دو برابر می رساند.

نشر محتوای شما توسط پنج فرد اثر گذار تعداد کل بازنشر یک پست را حدودا به چهار برابر می رساند.

محتوای ویروسی

میزان متوسط بازنشر محتوا براساس تعداد اینفلوئنسرهایی (افراد اثر گذار) که آن را به اشتراک گذاشته اند.

این عالی است، اما چگونه می توانید بدون اکتفا به شانس اینفلوئنسرهای بیشتری را ترغیب به نشر محتوای خود کنید؟

یک روش این است که برعکس عمل کنید. بجای اینکه در ابتدای کار محتوای خود را بنویسید، محتوایی را بیابید که شبیه همان چیزی است که می خواستید تولید کنید، و درباره همه اینفلوئنسرهایی که آن را به اشتراک گذاشته اند تحقیق کنید. آنگاه قبل از اینکه پست خود را نشر دهید با آن ها ارتباط برقرار کنید.

برای مثال شما می خواهید مطلبی درباره “بهینه سازی نرخ تبدیل” بنویسید. در بازسومو با استفاده از جستجوگر محتوای برتر می توانید پست های برتر از لحاظ تعداد بازنشر درباره بهینه سازی نرخ تبدیل را پیدا کنید.

شما فهرستی از نتایج همانند تصویر زیر خواهید دید:

محتوای ویروسی

اولین نتیجه جستجو در تصویر بالا تعداد ۲٫۰۳۹ بازنشر از conversionxl.com دارد. شما می توانید با کلیک بر روی View Sharers ببینید که چه کسانی این مطلب را به اشتراک گذاشته اند. فهرستی از افرادی که این پست را در توئیتر بازنشر کرده اند برای شما باز خواهد شد، این فهرست براساس متوسط بازتوئیت ها و یا به عبارت دیگر براساس میزان تاثیر آن ها مرتب شده است.

توضیحات ما را در تصویر زیر می بینید:

محتوای ویروسی

 

خواهید دید که اطلاعات بیشتری نیز درباره هر نشر دهنده وجود دارد، از جمله تعداد دنبال کنندگان (فالوئرها) آن ها، و نسبت پاسخ های آن ها (درصد توئیت هایی که در آن ها نشر دهنده مستقیما به شخصی پاسخ داده است). با اینکه تعداد دنبال کنندگان واحدی است که عموما مردم برای اندازه گیری اثرگذاری استفاده می کنند اما براحتی می توان آن را جعل کرد و دنبال کننده فیک ساخت. جعل متوسط بازتوئیت ها کاری بسیار سخت (یا احتمالا ناممکن) است.

پیشنهاد می کنم چند مطلب را جستجو کنید تا یک فهرست کامل از اینفلوئنسرها داشته باشید. وقتی این فهرست را تهیه کردید می توانید به سراغ هریک از آن ها رفته و :

  • یک نقل قول از آن ها برای محتوای خود درخواست کنید
  • سوالاتی درباره یک ایده از آن ها بپرسید تا نظرشان را بدانید.
  • لینک مطالبی که آن ها راجع به موضوع شما نوشته اند را درخواست کنید.

مردم عاشق نشر چیزهایی هستند که به نوعی در آن ها دست داشته اند، حتی غیرمستقیم. اگر بتوانید این اینفلوئنسرها (افراد اثر گذار) را در محتوای خود دخیل کنید، احتمال اینکه آن ها پست شما را با دنبال کنندگان خود به اشتراک بگذارند بیشتر خواهد بود.

مصاحبه با افراد می تواند روشی عالی برای مشارکت آن ها در محتوا محسوب شود.

در بازسومو، پست وبلاگی برتر ما بیش از ۵۰۰+ بازنشر داشت. ما با بیش از ۴۰ نفر از صنعت سئو مصاحبه کردیم و هریک از مصاحبه شوندگان پست مربوط به خود را با مخاطبانشان به اشتراک گذاشتند.

در این بخش یک اسکرین شات از توئیتی که ما برای مردم فرستادیم آورده شده است. در این توئیت از مردم پرسیده شد که آیا تمایل به مصاحبه دارند یا خیر؟ اکثر آن ها پاسخ مثبت دادند.

محتوای ویروسی

عنصر اصلی: افراد تاثیرگذار را در پست خود آورده و از آن ها سوالاتی بپرسید تا از این طریق نشر محتوای شما به طور چشمگیری افزایش یابد. برای توئیت این مطلب کلیک کنید

(توجه: به یاد داشته باشید افراد تاثیر گذار هیچ وظیفه ای برای نشر محتوای شما ندارند، آن ها را به اصرار وادار به این کار نکنید. همیشه روابط حرف اول را می زند.)

۹-طبق یک برنامه منظم محتوای قدیمی خود را احیا نموده و ارتقا دهید

مورد بعدی که به بررسی آن پرداختیم درصد کاهش تعداد بازنشر پس از ۳ روز از زمان انتشار آن است. اکثر مردم پست شما را در روزهای اول به اشتراک خواهند گذاشت و از آن پس این بازنشرها کم کم متوقف خواهند شد، اما تا چه مدت؟

نتیجه کمی ناراحت کننده است. پس از سه روز در همه شبکه های اجتماعی تعداد بازنشر تا میزان حداقل ۹۶ % در چهار روز بعد کاهش یافت. نشرهای فیسبوک بیش از همه پایین آمد و گوگل + و پینترست کمترین افت را داشتند:

  • فیسبوک: ۹/۹۸ % کاهش
  • توئیتر: ۴/۹۷ % کاهش
  • لینکدین: ۳۴/۹۷ % کاهش
  • گوگل +: ۷/۹۶ % کاهش
  • پینترست: ۷/۹۶ % کاهش

بعد از هفته اول، تعداد بازنشر در سه هفته بعد به میزان حداقل ۸۶% کاهش می یابد. نشرهای توئیتر بیش از همه افت کرد و نشرهای لینکدین کمترین کاهش را داشت.

  • توئیتر: ۱/۹۲ % کاهش
  • گوگل + : ۹۰% کاهش
  • فیسبوک: ۸۹% کاهش
  • پینترست: ۸۶% کاهش
  • لینکدین: ۸۲ % کاهش

این نتایج اجتناب ناپذیر هستند، درست است؟

خب ما تصمیم گرفتیم به تحلیل استثناها بپردازیم. ما به دنبال پست هایی گشتیم که واقعا پس از یک هفته از انتشارشان بازنشر بیشتری در شبکه های اجتماعی داشتند و روش کار آن ها را بررسی نمودیم.

یکی از این مطالب پستی وبلاگی توسط اورنوت Evernote بود که پس از یک هفته فقط ۲۳ بازنشر در فیسبوک داشت. گرچه پس از یک ماه جمعا ۱۸۱ بازنشر گرفت ـــ یک افزایش ۶۸۶ درصدی (!!!).

محتوای ویروسی

پس از بررسی های انجام شده ما علت را پیدا کردیم: آن ها پست خود را ۱۱ روز پس از زمان انتشار آن در فیسبوک ارتقا داده و مجددا احیا نمودند:

محتوای ویروسی

ما هیچ داده قطعی درباره مدت انتظار ایده آل پیش از ارتقا محتوا در دسترس نداریم. گرچه بررسی های ما یک هفته را مناسب می داند.

در اینجا اورنوت محتوای خود را در روز دوشنبه منتشر کرد و آن را در جمعه هفته بعد ارتقا داد. موکول کردن ارتقا مطالبی که در روز جمعه و آخر هفته می نویسید به یک روز محبوب تر مثلا دوشنبه هفته بعد یک استراتژی جامع محسوب می شود. این روش تضمین خواهد کرد که همه پست های شما به یک میزان در معرض دید قرار بگیرند.

البته، پیش نیاز آن نوشتن یک محتوای ماندگار است چرا که می توان آن را هر زمانی پس از انتشار به اشتراک گذاشت و ارتقا داد.

اما اگر پست های قدیمی شما محتوای ماندگاری نداشته باشند چطور؟

باز هم روشی برای ارتقا پست های قدیمی وجود دارد اگر که محتوای آن مربوط به یک رویداد پیش رو باشد. برای مثال، ما یک اینفوگرافیک درباره ملاقات اینفلوئنسرها در SMWW (کنفرانس بازاریابی در رسانه های اجتماعی) یافتیم که پس از یک هفته ۷۲ بازنشر در توئیتر داشت، اما پس از یک ماه تعداد ۴۸۷ بازنشر در توئیتر گرفت. راز این بازنشر زیاد پس از یک ماه چه بود؟

پست اینفوگرافیک اولین بار در دهم مارس منتشر و سپس در ۲۸ مارس در توئیتر بازنشر شد، در روز برگزاری کنفرانس. نشر به موقع این پست در توئیتر باعث افزایش چشمگیر تعداد بازتوئیت ها و بازنشرها شد.

محتوای ویروسی

عنصر اصلی: اجازه ندهید که محتوایتان فقط یکبار موفقیت کسب کند و دیگر قادر به تکرار آن نباشد! پست های قدیمی خود را حداقل یک هفته پس از انتشار آن ها ارتقا دهید. محتوای قدیمی تان که به یک رویداد/ تعطیلات پیش رو مرتبط است پیدا کنید و آن را همان روز رویداد بازنشر کنید.

۱۰-به طور کلی بهترین روز برای نشر محتوای ویروسی و گرفتن بازنشر در شبکه های اجتماعی سه شنبه است.

اینکه چه روزی از هفته محتوایتان را منتشر می کنید تاثیر زیادی بر میزان بازنشر آن دارد. به نمودار زیر نگاه کنید، تعداد کل بازنشر برحسب روزهای هفته برای همه محتواهایی که مورد بررسی قرار گرفته اند نشان داده شده است:

محتوای ویروسی

میبینید که محتواهای بیشتری در طول هفته منتشر می شوند و در شروع هر هفته بیشترین حجم بازنشر را داشته اند. به طور کلی محتوا برحسب شبکه اجتماعی که در آن منتشر شده در روز های سه شنبه و دوشنبه بیشترین بازنشر را دریافت می کند:

  • بهترین روز نشر به طور کلی: سه شنبه
  • بهترین روز در فیسبوک: سه شنبه
  • بهترین روز در گوگل +: سه شنبه
  • بهترین روز در توئیتر: سه شنبه
  • بهترین روز در لینکدین: دوشنبه
  • بهترین روز در پینترست: دوشنبه

نتیجه گیری درباره انتشار محتوای ویروسی

در این بخش ۱۰ برداشت از داده های موجود درباره انتشار محتوای ویروسی به طور خلاصه آورده شده که شما باید در زمان تولید محتوا با قابلیت نشر بالا در نظر بگیرید:

  1. رقابت در تولید و نشر محتوای طولانی کمتر است ـــ و به طور متوسط بازنشر بیشتری دریافت می کند.
  2. در فیسبوک از تصاویر استفاده کنید
  3. در توئیتر از تصاویر استفاده کنید
  4. احساس هیجان ایجاد کنید، بخندانید یا سرگرم کننده باشید.
  5. احتمال بازنشر پست های فهرستی و اینفوگرافیک ها بیشتر است. اگر محتوایی طولانی می نویسید مطمئن شوید که سریع و آسان خوانده می شود
  6. ۱۰ عدد جادویی فهرست هاست (به روش کار ما در همین نوشته، کنید)
  7. مطمئن شوید که مطلب شما اعتماد افراد را جلب می کند.
  8. قبل از نوشتن محتوای خود به افراد موثر دسترسی پیدا کنید… و پس از نوشتن آن نیز برای نشر محتوا با آن ها ارتباط داشته باشید.
  9. یک محتوای ماندگار بنویسید و مطالبتان را طبق یک برنامه منظم پس از انتشار آن ها ارتقا دهید
  10. سه شنبه بهترین روز هفته برای نشر و ارتقا محتوا است.

البته بعضی از این موارد به کاربرد شما بستگی دارد.

علیجاه شهربانویی

 

لینک مرجع

2 پاسخ

  1. عاطفه ابوعطا

    مطلب خوبیه و بینش خوبی در مورد تولید محتوا ارائه میکنه
    خیلی خوب میشه که یه سری فاکتورها هم تو جامعه ی خودمون هم از نظر روانشناسی بررسی بشه
    حقیقتا احساس می کنم تیتر مطلب تو این جامعه خیلی اثر داره و خیلی وقتا مطالبی می بینم که وایرال شدن و تفاوت زیادی بین تیتر و محتواشون بوده
    یا اینکه فکر میکنم خواننده ایرانی بی حوصله ست و خیل وقتا مطلب رو نمی خونه تا آخر

    • سلام .ممنونم از شما که دیدگاه تون را با ما به اشتراک گذاشتید.
      در مورد تیتر هم فرمایش شما صحیحه اما مساله اینه که تهیه کننده محتوا هم باید با مخاطبانش صادق باشه وگرنه اعتماد آنها از او و رسانه اش سلب خواهد شد.

ارسال پاسخ