پــژوهش
وب سایت، ابزاری كه می فروشد.اگر...






آذر

۲۳




۱۳۸۹

(قسمت اول-چه شركتی را انتخاب نماییم؟)
علیجاه شهربانویی
شاید زمانی كه تیم برنز-لی اولین صفحه وب سایت را برای ارائه به عموم مردم جهان به اشتراك گذاشت،‌كمتر كسی فكر می كرد كه این ابزار در همه بخش های مختلف زندگی انسانها تا این اندازه اثرگذار باشد. ارائه اخبار، تشكیل شبكه های اجتماعی مجازی با مقاصد گوناگون، ارائه خدمات فرهنگی، تجاری و ... تنها بخشی از امكانات این ابزار شگفت انگیز است. اما متاسفانه همین ابزار قدرتمند ارتباطی و تبلیغاتی هنوز هم پس از گذشت چند سال بدرستی در كشورمان مورد بررسی قرار نگرفته و از همه ظرفیت های آن در بخش تبلیغات استفاده نشده است.
این نوشته به بررسی این ابزار از زاویه تبلیغاتی در چند قسمت می پردازد.
• چه شركتی را انتخاب نماییم؟
اگر ساخت وب سایت برای محصولی جدید و یا شركتی جدید تولید می گردد، طبعا طراحی و ساخت آن و نیازهایی كه باید برآورده سازد تحت برنامه ( كمپین)‌تبلیغاتی كه از قبل تهیه شده است، ممكن خواهد بود.در غیر این صورت اگر شركت و یا برند شما سایت ندارد و می خواهید آن را به گروهی محول سازید ممكن است این سوال برایتان پیش آمده باشد كه به چه كسی باید مراجعه كنیم؟
به هر شركتی كه مراجعه می كنید از این امر اطمینان حاصل نمایید كه شركت طرف قرارداد شما از فرد یا افرادی بهره بگیرد كه در این زمینه ها متخصص و توانمند باشند:
۱- تحقیق و تولید محتوا
۲- طراحی گرافیك
۳- برنامه نویسی.
محقـــق ضمن مطالعه و بررسی عوامل تاثیر گذار در حرفه شما (s.w.o.t) و همچنین مطالعه نمونه های موفق در این زمینه ( چه شركت های خارجی و چه رقبای داخلی شما) می تواند نسبت به ارائه یك نقشه درست برای ساخت وب سایت شركت شما اقدام نماید. همچنین یك پژوهشگر می تواند به تحلیل بازار كسب و كار شما بپردازد و آنچه را كه برای مخاطب سایت شما دارای اهمیت است استخراج نماید.
نهایتا آنچه در این مرحله باید انجام پذیرد، طراحی منطقی (logical) نقشه سایت، صفحه اصلی و منو ها و زیر منوها خواهد بود. در حقیقت باید به این امر توجه داشت كه طراح اصلی وب سایت كه تاثیری بسزای در كارایی آن در آینده كاری شما خواهد داشت تیم محقق و تولید محتوا خواهد بود.
ذكر این نكته ضروری است كه در موارد بسیاری طراحی فاز منطقی یك وب سایت به طراح گرافیست و یا برنامه نویس سپرده می شود كه این مساله علاوه بر تاخیر در تهیه آن (‌به جهت عدم تخصص لازم) نهایتا منجر به استفاده از نمونه ها و نسخه های آماده و یا تولید محصولی ناكارآمد خواهد شد.
از دیگر خدماتی كه این بخش ( تولید محتوا)می تواند به شما ارائه دهد، تولید محتوا (با ادبیات تبلیغاتی مناسب)، ویرایش مطالب ارائه شده از سوی كارفرما، بررسی كلمات كلیدی مرتبط با كسب و كار شما و ارائه خدمات SEO خواهد بود.
گروه طراحی گرافیك پس از تبادل نظر با واحد تولید محتوا و حصول برداشت درست از آنچه باید انجام پذیرد،‌نسبت به طراحی صفحه اصلی ( Home page)، صفحات فرعی،‌ منوها، ‌انتخاب نوع و سایز فونت نوشته ها و منوها، اقدام می نماید.
آنچه در این زمینه باید از واحد طراحی گرافیك انتظار داشت، طراحی خلاقانه و جذاب متناسب با كارایی سایت، همچنین ارائه طرح هایی باشد كه در سرعت بارگذاری صفحات وب خللی ایجاد نكرده و مخاطب سایت را در این زمینه دچار مشكل ننماید. از دیگر خدمات واحد طراحی گرافیك انتخاب دقیق رنگ های اصلی و رنگ های پس زمینه و همان طور كه اشاره شده نوع فونت،‌رنگ و اندازه آنها برای رعایت اصول روانخوانی خواهد بود.
طراحی بنرهای تبلیغاتی، طراحی ساختارهای مناسب برای تبادل لینك، طراحی صفحات مربوط به وبلاگ سایت نیز می تواند از خدمات فرعی این بخش باشد.
گروه برنامه نویسی پس از دریافت كلیه مصالح لازم برای كد نویسی( عكس، متن، فیلم و قالب گرافیكی) نسبت به انتخاب شیوه كدنویسی و قالب كاربردی سایت و انجام آن اقدام می نماید. این برنامه نویسی می تواند از قالب های ساده طراحی استاتیك تا ارائه خدمات آنلاین (‌برخط)‌ به مشتریان سایت باشد. اما در اینجا آنچه اهمیت دارد، انتخاب تكنیك شیوه برنامه نویسی و تولید قالب اصلی سایت براساس نیاز مشتری ( در حقیقت مخاطب مشتری) و پشتوانه تحقیقاتی و مطالعاتی خواهد بود.
ثبت نام و دریافت فضا برای سایت موردنظر، بارگذاری سایت بر روی شبكه اینترنت، آزمایش صفحات مختلف سایت برای ارائه درست در مرورگرهای مختلف،‌ ساخت ایمیل های مورد نیاز مشتری، آموزش نمایندگان سفارش دهنده در زمینه های مختلف مثل نحوه كاركردن با سرویس های ایمیل تا پاسخ دهی آنلاین به مخاطبان سایت، معرفی سایت شما به موتورهای جستجو گر مطرح، بكارگیری كلمات كلیدی در صفحات مختلف سایت از دیگر خدمات گروه برنامه نویسی است.
انجام مراحل یاد شده - تولید یك وب سایت با رعایت استانداردهای لازم- بدون اغراق تنها پیمودن نیمی از راه است. دوری جستن از كلیشه های مرسوم، بهره گیری از تبلیغات رایگان،‌ پشتیبانی از سایت، دریافت و تحلیل بازخوردهای سایت، نحوه تبادل لینك، بكارگیری تبلیغات در سایت های مطرح و بررسی و انجام دهها مسئله دیگر از بخش های جدایی ناپذیر طراحی این رسانه توانمند و پویاست كه در قسمت های دیگر بصورت كامل به بررسی آن خواهیم پرداخت.



مطلب پیشین > < مطلب بعدی