ابزارها ، روش ها و پلتفرم های بازاریابی دیجیتال ( تبلیغات دیجیتال )

ابزارها ، روش ها و پلتفرم های بازاریابی دیجیتال ( تبلیغات دیجیتال )

ارسال شده در: تبلیغات دیجیتال | ۰

بهترین پلتفورم‌ ها و ابزارهای تبلیغات دیجیتال

درآمدی بر تبلیغات دیجیتال

تبلیغات دیجیتال به هر گونه تبلیغاتی که به صورت آنلاین انجام می‌شود اشاره دارد. کانال‌های مختلفی در دسترس آگهی‌دهندگان قرار دارند تا آگهی‌های خود را در آنجا قرار دهند و هر کانال ابزارهایی را برای مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی در خود دارد. هر کانالی از فرمت‌های تبلغاتی و گزینه‌های مکان‌یابی مختلفی برای جلب توجه مشتریان بالقوه پشتیبانی می‌کند. همچنین کانال‌های مختلف از مقیاس‌های متفاوتی برخوردار هستند که بر اساس آن‌ها از آگهی‌دهندگان هزینه دریافت می‌شود. به طور خلاصه، آگهی‌دهندگان گزینه‌های زیادی را برای فکر کردن در اختیار دارند.

از دیدگاه آگهی‌دهنده، مسئله‌ی اصلی خرید فضای تبلیغاتی در وب‌سایت ناشران به منظور دسترسی به مخاطبان مورد نظر خود است. آگهی‌دهندگان گاهی این کار را به صورت مستقیم و رو در رو و یا با خرید تبلیغات برنامه‌ریزی شده از طریق نرم‌افزار تبلیغات انجام می‌دهند.

ابزارهای مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی به آگهی‌دهندگان کمک می‌کند تا از طریق کانال‌های تبلیغاتی مختلف آگهی‌های خود را ارائه کرده و مدیریت کنند. این کانال‌ها شامل نمایش، ویدئو، موبایل، شبکه‌های اجتماعی و جستجو می‌شوند. علاوه بر این، محصولات مدیریت کمپین آگهی‌دهنده پلتفورم‌های طرف تقاضا (DSP) را شامل می‌شوند، چرا که برای ارائه‌ی پیشنهاد و ارائه‌ی تبلیغات به صورت آنی از طریق تبادل تبلیغات لازم هستند.

اهداف این راهنما چه هستند؟

ما این راهنما را به گونه‌ای خاص آماده کرده‌ایم تا بازاریاب‌ها تمام گزینه‌های پیش رو در هنگام تمایل برای استفاده از تبلیغات آنلاین را یاد بگیرند. هدف ما این است که تا جای ممکن کار جامعی ارائه دهیم و در عین حال همه چیز را ساده قابل فهم نگه داریم.

تمام این ۵ پرسش برای هر یک از کانال‌های تبلیغاتی پاسخ داده شده‌اند:

چرا: علت اهمیت آن کانال چیست؟ چه چیزی آن را منحصر به فرد می‌سازد و چرا باید آن را مد نظر قرار داد؟

کجا: آیا مشتریان بالقوه این تبلیغات را مشاهده خواهند کرد؟ این تبلیغات در چه نوع وب‌سایت‌هایی و در کجای صفحه قرار داده می‌شوند؟

قالب‌ها: فرمت‌های تبلیغاتی مختلفی که از کانال مربوطه پشتیبانی می‌کنند چه هستند؟ آن‌ها چه نامیده می‌شوند و مشخصات آن‌ها چیست؟ آین آگهی‌ها چه شکلی هستند؟

قیمت‌گذاری: نحوه‌ی قیمت‌گذاری در کانال مربوطه چگونه است؟ هزینه‌ی تبلیغات با چه مقیاسی تعیین می‌شود (یعنی، CPC، CPV، CPA)؟ متوسط قیمت‌های این فرمت‌های تبلیغی چیست؟

روندها: شاغلان و متخصصان در فضای تبلیغات دیجیتال چه نظراتی در مورد هر یک از این کانال‌ها دارند؟ به هنگام در نظر گرفتن تبلیغات در یک کانال، باید از چه روندهایی آگاهی داشت؟

در زیر به ادامه‌ی راهنما توجه فرمایید. در پایان هر یک از این موارد، خوانندگان باید در رابطه با طرف آگهی‌دهنده در فضای تبلیغات دیجیتال مطلع و دلگرم باشند.

  • نرم‌افزار تبلیغات میان کانالی
  • تبلیغات مبتنی بر جستجو
  • تبلیغات نمایشی
  • تبلیغات موبایلی
  • تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی
  • تبلیغات ویدئویی
  • پلتفورم‌های طرف تقاضا (DSP)

تبلیغات میان کانالی چیست؟

تبلیغات میان کانالی به فرآیند تبلیغات در بین چند کانال تبلیغات دیجیتال، از طریق تعامل مستقیم با ناشران یا نرم‌افزار تبلیغات میان کانالی اشاره دارد. آگهی‌دهندگان راه‌هایی متعددی برای تبلیغات آنلاین پیش روی خود دارند، که تبلیغات مبتنی بر جستجو، نمایشی، موبایلی، در شبکه‌های اجتماعی و ویدئویی، همگی گزینه‌های موفقیت‌آمیزی برای دسترسی به مشتریان بالقوه هستند. در حالی که ممکن است آگهی‌دهندگان قبلاً از یک یا دو مورد از این کانال‌ها استفاده کرده باشند، اما شکل‌دهی یک استراتژی تبلیغات میان کانالی جامع و منسجم به حصول اطمینان دسترسی آگهی‌دهندگان به مخاطبان مناسب کمک می‌کند.

علت اهمیت تبلیغات میان کانالی چیست؟

اکنون بیش از هر زمان دیگری، مصرف‌کنندگان با مجموعه‌ی همیشه رو به گسترشی از رسانه‌ها بر روی هر تعداد دستگاهی در ارتباط هستند. برطبق گزارش ۲۰۱۴ شرکت Nielsen در مورد مصرف‌کنندگان دیجیتال، هر آمریکایی به طور متوسط چهار دستگاه دیجیتال را در اختیار دارد و به طور متوسط ۶۰ ساعت در هفته را صرف کار با آن‌ها می‌کند. در رتبه‌ی اول، رشد استفاده از کامپیوتر شخصی رومیزی برطبق گزارش شرکت ComScore، با افزایش ۳۷% در سال ۲۰۱۴ قرار دارد. از آنجایی که عادات مصرف رسانه‌ای مصرف‌کنندگان به طور فزاینده‌ای ناپایدار است: از دستگاهی به دستگاه دیگر، از ویدئوهای کوتاه تا ویدئوهای بلند و از رسانه‌های اجتماعی به گزارش‌های خبری جریان دارد، در نتیجه ردیابی اینکه مخطبان در یک زمان مشخص در کجا هستند بیش از پیش دشوار می‌َشود. این که آیا در حال مرور وب با کامپیوترهای شخصی خود هستند، در حال تماشای قسمتی از سریال «The Walking Dead» بر روی تبلت‌های خود هستند یا اینکه در حال چک کردن اینستاگرام خود بر روی گوشی‌های همراه خود هستند یا خیر، برای آگهی‌دهندگان بسیار مهم است تا بتوانند تا در هر زمان و هر مکان به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنند.

به هنگام اتخاذ طرز فکر میان کانالی، دانستن چه مواردی حائز اهمیت است؟

داده‌های منسجم مهم هستند — مخاطبان در همه جای نقشه قرار دارند و با راه‌های ارتباطی متعددی با برندها تعامل دارند. برای اینکه بهره‌گیری از تبلیغات میان کانالی بیشترین موفقیت را داشته باشد، مهم است تا تمام این راه‌های ارتباطی را در کنار یکدیگر قرار داد و بانک اطلاعات منسجم و یکپارچه‌ای از مصرف‌کنندگان را ایجاد کرد. همان طور که شرکت مشاوره‌ای (BCG Boston Consulting Group ) تأکید می‌کند، «آگهی‌دهندگان باید اطمینان حاصل کنند که هیچ دارایی دیجیتال بزرگی بدون بهره نماند… و اینکه هیچ داده‌ای نباید در طول راه از دست برود».

مصرف‌کنندگان تحت کنترل قرار دارند  با توجه به اینکه مصرف‌کنندگان حق انتخاب نوع رسانه‌ای که می‌خواهند مصرف کنند و مکان استفاده از آن را دارند، در نتیجه آگهی‌دهندگان باید از کنترل کردن آن‌ها دست بکشند و برندهای خود را در هر جایی که مخاطبان مورد نظر آن‌ها به طور طبیعی وجود دارند معرفی کنند.

حفظ تداوم آگهی دادن — هنگامی که این کار به درستی انجام شود، برندها در زمان‌های مختلف و مکان‌های متعددی با مصرف‌کنندگان تعامل خواهد داشت. حفظ یک آگهی یکپارچه در سرتاسر کانال‌ها به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا بهتر و پایدارتر برندی را بشناسند و احتمال تعامل آن‌ها با تبلیغات را افزایش می‌دهد.

کانال‌ها به طور مشابه ایجاد نمی‌شوند — کانال‌های تبلیغات دیجیتال به طور مشابه ایجاد نمی‌شوند. هر کانال تبلیغاتی دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود است که آگهی‌دهندگان باید به هنگام اتخاذ طرز فکر میان کانالی باید آن‌ها را مد نظر قرار دهند. به طور مثال، تبلیغات مبتنی بر جستجو در پاسخ مستقیم عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهند، در حالی که تبلیغات ویدئویی چیزی بیش از اثرگذاری بر روی درک برند دارند. دانستن اینکه هر کانال تبلیغاتی در چه چیزی برتری دارد، به بهینه‌سازی عملکرد کمپین تبلیغاتی میان کانالی به بهترین وجه کمک خواهد کرد.

چه ابزارهایی می‌توانند به موفقیت تبلیغات میان کانالی کمک کنند؟

در حالی که همچنان خریدهای تبلیغات تجاری با پرهزینه از طریق معامله بین آگهی‌دهندگان و ناشران انجام می‌شوند، اما اکثر تبلیغات تجاری به طور فزاینده‌ای از طریق تکنولوژی برنامه‌ریزی شده خریداری می‌شوند. در زیر چند ابزاری که به آگهی‌دهندگان کمک می‌کنند تا به نحو بهتری تبلیغات میان کانالی خود را مدیریت کنند آورده شده‌اند.

نرم‌افزار تبلیغات میان کانالی

نرم‌افزار تبلیغات میان کانالی تبلیغات را در سرتاسر سه یا چند کانال تبلیغات دیجیتال مدیریت می‌کند. در سمت چپ، جدولی از گزارش گرید تبیلغات میانی کانالی در زمستان سال ۲۰۱۶ شرکت G2 Crowd آورده شده است که نشان می‌دهد هر محصول به کدام یک از کانال‌ها می‌تواند دسترسی داشته باشد. در حالی که این جدول تنها محصولاتی با ۱۰ یا چند مرور توسط شرکت G2 Crowd را نشان می‌دهد، اما می‌توان مشاهده کرد که در صورت وجود، تنها چند پلتفورم تبلیغات میان کانالی به تمام کانال‌های تبلیغاتی دسترسی دارند. علاوه بر این، عملکرد در سرتاسر کانال‌ها به خصوص در مورد هر محصول مجزا یکجور نیست و بسیاری از پلتفورم‌ها تنها در یکی دو کانال از برتری واقعی برخوردار هستند.

پلتفورم‌های مدیریت داده‌ها (DMP)

همان طور که در بالا ذکر شد، یکپارچگی داده‌های مصرف‌کننده برای دسترسی به بهترین عملکرد میان کانالی مهم است. پلتفورم‌های مدیریت داده‌ها (DMP) برای انجام این کار به آگهی‌دهندگان کمک می‌کند. آنها برای ابزارهای میان کانالی مهم هستندف چرا که به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا تمام داده‌های مصرف‌کنندگان را در یک مکان مجزای متمرکز نگه دارند. آن‌ها به عنوان یک مرکز اصلی برای تمام داده‌های مصرف‌کنندگان عمل می‌کنند و تمام راه‌های ارتباطی مصرف کننده با یک منبع اطلاعات مجزا را ادغام می‌کنند. همچنین DMPها ارائه‌دهندگان اطلاعات سوم شخص بسیاری را در اختیار قرار می‌دهند که بعد دیگری را به اطلاعات موجود اضافه می‌کنند. DMPها تمام این اطلاعات را تحلیل می‌کنند و بخش‌های مخاطب با ارزش بالا را برای آگهی‌دهندگان پیشنهاد می‌دهند تا در تلاش‌های خود در آینده مورد هدف قرار دهند.

از آنجایی که مخاطبان عادات مصرف رسانه‌ای خود را متنوع می‌سازند، در نتیجه آگهی‌دهندگان باید طرز فکر میان کانالی را اتخاذ کنند تا بتوانند خود را با سیر تغییرات سازگار سازند. درک تفاوت‌های هر رویکرد نقطه‌ی شروع خوبی است، اما از آنجایی که چشم‌انداز در جریان ثابتی دارد، در نتیجه بالا نگه داشتن خود در روندهای تبلیغات دیجیتال به آگهی‌دهندگان کمک می‌کند تا خود را یک گام جلو نگه دارند.

تبلیغات مبتنی بر جستجو چیست؟

تبلیغات مبتنی بر جستجوی پولی که از آن با عنوان دیگری از جمله تبلیغات مبتنی بر جستجو، بازاریابی موتور جستجو (SEM) یا پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) هم یاد می‌شود، فرآیند تبلیغات بر روی موتورهای جستجو مانند Google، Bing و Yahoo! است. نرم‌افزار تبلیغات مبتنی بر جستجو به خودکارسازی این فرآیند کمک می‌کند. بازاریاب‌های مبتنی بر جستجو از جستجوی پولی همراه با شیوه‌های بهینه‌سازی موتور جستجو و نرم‌افزار بازاریابی جستجوی معمولی برای شکل‌دهی یک استراتژی جستجوی جامع استفاده می‌کنند. همچنین بازاریاب‌های جستجو می‌توانند دیگر کانال‌های تبلیغاتی دیجیتال مانند تبیلغات نمایشی، موبایلی، در شبکه‌های اجتماعی یا ویدئویی را به عنوان راه‌هایی دیگری برای دسترسی به مخاطبان هدف خود استفاده کنند.

علت اهمیت تبلیغات مبتنی بر جستجوی پولی چیست؟

تبلیغات مبتنی بر جستجوی پولی به آگهی دهندگان این امکان را می‌دهند که محصول خود را در پیش روی افرادی قرار دهند که هم‌اکنون در جستجوی آن هستند. از آنجایی که هدف تبلیغات مبتنی بر جستجوی پولی مبتنی بر جستجوی افراد است، در نتیجه تبلیغات تنها به افرادی نشان داده می‌شوند که هم‌اکنون به دنبال محصول یا خدماتی هستند و احتمال اینکه بر روی تبلیغی کلیک کنند و تبدیل به مشتریان پرداخت‌کننده شوند را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، هر روز بیش از ۳٫۵ میلیارد جستجو انجام می‌شوند که این آمار تنها مربوط به موتور جستجوی گوگل است و هدف قرار ندادن این مخاطبان پتانسیل از دست رفته‌ِ قابل توجهی است.

مشتریان بالقوه در کجا تبلیغات مبتنی بر جستجو را مشاهده می‌کنند؟

تبلیغات مبتنی بر جستجو در سرتاسر موتورهای جستجوی مانند Google، Yahooو Bing منتشر می‌َشوند. تبلیغات مبتنی بر جستجو معمولاً براساس کلید واژه‌های مربوطه خریداری می‌شوند و پس از اینکه فردی کلید واژه‌ی مربوطه را در جستجوی خود جای داد نشان داده می‌شوند. همچنین امکان دارد که تبلیغات در سرتاسر شبکه‌ِی جستجوی یک موتور جستجو نشان داده شوند. شبکه‌های جستجو مجموعه‌ای از وب‌سایت‌های همکار را در برمی‌گیرند که از طریق آن‌ها موتورهای جستجو می‌توانند محتوای مختص کلید واژه را نشان دهند و در نتیجه آگهی‌دهندگان می‌توانند سود بیشتری را از تبلیغات خود به دست آورند.

تبلیغات مبتنی بر جستجو چه شکلی هستند؟

تبلیغات مبتنی بر جستجو عمدتاً در دو فرمت ارائه می‌شوند: تبلیغات متنی و تبلیغ لیست محصولات.( البته برخی مدل های نشان داده شده منسوخ و برخی مدل های جدیدتر روانه بازار دیجتال شده است. مترجم)

 

تبلیغات متنی تبلیغات متنی ساده‌ای هستند که در بالا و سمت راست رتبه‌بندی جستجوی معمولی ظاهر می‌شوند. همان طور که در اینجا نشان داده شد، این نتایج به طور واضح با عنوان تبلیغات مشخص می‌شوند تا از ایجاد هرگونه سردرگمی برای کاربر نهایی جلوگیری شود. همچنین برخی موتورهای جستجو افزودنی‌هایی را پیشنهاد می‌کنند که شامل اطلاعات تماس، مکان و دیگر اطلاعات تکمیلی می‌شود.

تبلیغ لیست محصولات (PLA) برای محصولات و کالاها است، و با ارائه‌ی تصویر و قیمت همراه با شرح مصول و کالا و لینک مربوطه امکان دید بیشتری را در اختیار قرار می‌دهند. این فرمت تقلیدی از نتایج معمولی تجارت الکترونیک است، در نتیجه برای مصرف‌کنندگان آشنا و قابل دسترسی به نظر می‌رسد.

تبلیغات مبتنی بر جستجو چگونه قیمت‌گذاری می‌شوند؟

پرداخت تبلیغات مبتنی بر جستجو بر اساس پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) است: آگهی‌دهندگان هر زمان که فردی بر روی تبلیغات آن‌ها کلیک کند هزینه می‌پردازند. قیمت هر کلیک براساس میزان رقابتی بودن هر کلید واژه‌ی خاص تعیین می‌شود. هر چه کلید واژه محبوب‌تر باشد، هزینه‌ی آن هم بیشتر محسوب خواهد شد. همچنین قیمت در موتورهای جستجوی مختلف متفاوت است. هزینه‌ی متوسط پرداخت به ازای هر کلیک (CPC) در Google و Yahoo تعرفه‌ی قیمت شبکه‌ی Bing از $۰٫۵۰ تا $۵٫۸۲ – بسته به صنعت و شبکه‌ی جستجو – در سه ماهه‌ی نخست سال ۲۰۱۴ متغیر بود.

روندهای مهم در تبلیغات مبتنی بر جستجوی پولی چه هستند؟

برتری موبایل — در ماه می سال ۲۰۱۵، گوگل گزارش داد که در آمریکا بیشتر جستجوها از طریق دستگاه‌های موبایل انجام می‌شوند تا کامپیوترهای شخصی. با گرایش هر چه بیشتر کاربران به موبایل‌ها و تبلت‌های خود برای جستجوی آنلاین، شرکت‌ها هم کلیک‌های موبایلی بیشتری را به خود خواهند دید. به این ترتیب، اولویت نخست رویکرد آگهی‌دهندگان باید تبلیغات موبایلی باشد و بر همین اساس اقدامات مناسب را برای بهینه‌سازی تبلیغات PPC خود انجام دهند. حصول اطمینان از بارگذاری سریع، ساده و به‌موقع صفحات برای کسب بهترین نتیجه از تبلیغات مبتنی بر جستجوی پولی مهم است.

PPC اختصاصی — با افزایش بیش از پیش داده‌ها بر روی ابزار شخصیت جستجوگر (searcher persona)، تبلیغات مبتنی بر جستجوی پولی بیش از پیش به سمت داده محور شدن پیش می‌رود. به خصوص، روند افزایش بازاریابی مجدد ادامه خواهد داشت، که این امر به بازاریاب‌ها اجازه می‌دهد تا مخاطبان خود را براساس مقبولیت قبلی برند خود نزد مصرف‌کننده در وب «دنبال کنند». این بازاریابی فرد محور با افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری این تبلیغات، بیش از پیش مشهود می‌شود. منطق این کار ساده است، مخاطب شما وقتی که از قبل به چیزی تعهد داشته باشد به احتمال بسیار بیشتری بر روی آن کلیک می‌کند.

افول اهمیت کلید واژه — برطبق گفته‌ی لاری آلتون، مقاله‌نویس نشریه‌ی «Search Engine Journal»، این «شروعی بر پایان کلید واژه‌ها» است. متخصصان پیش‌بینی می‌کنند که اولویت نخست کلید واژه‌ها در استراتژی‌های PPC با اتخاذ تبلیغ لیست محصولات (PLA) و تمرکز فزاینده‌ی موتورهای جستجو بر روی جستجوی معنایی از بین خواهد رفت.

تبلیغات مبتنی بر جستجوی پولی چیز تازه‌ای نیست. در حالی که این روش خیره‌کننده‌ترین روش تبلیغاتی نیست، اما هنگامی که درست اجرا شود، به نتایج سودمند خود که موجب بهبود نتیجه‌ی نهایی می‌َشود ادامه می‌دهد. ناگفته نماند که از آنجایی که کانال‌ها واقعاً رویکردی جدید و داده محور را می‌پذیرند، در نتیجه فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری بر روی امکانات جدیدی که قبلاً توسط موتورهای جستجو در اختیار قرار نمی‌گرفتند وجود خواهد داشت.

تبلیغات نمایشی چیست؟

تبلیغات نمایشی آنلاین فرآیند تبلیغ یک شرکت یا محصول در وب‌سایت‌ها است. تبلیغات نمایشی با شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی ارائه می‌شوند و مخاطبان را تشویق می‌کنند تا با شرکت معرفی شده در تبلیغات ارتباط برقرار کنند. بازاریاب‌ها و آگهی‌دهندگان از نر‌م افزار تبلیغات نمایشی به منظور هدف قرار دادن، خرید، مدیریت و پیگری تبلیغات نمایشی استفاده می‌کنند. همراه با تبلیغات مبتنی بر جستجوی پولی، تبلیغات نمایشی یکی از پرکاربردترین شکل‌های تبلیغات آنلاین است.

علت اهمیت تبلیغات نمایشی چیست؟

۹۰% از سازمان‌ها و بازاریاب‌ها قبول دارند که تبلیغات نمایشی به برندسازی کمک می‌کند و به عنوان یکی از متداول‌ترین شکل‌های تبلیغات آنلاین، تبلیغات نمایشی برای کسب و کارهایی با تمام ابعاد نسبتاً قابل دسترسی است. تبلیغات نمایشی به افزایش آگاهی از برند، به دست آوردن ترافیک وب‌سایت بیشتر و افزایش فروش کمک می‌کند. تبلیغات نمایشی دسترسی گسترده‌ای به میلیون‌ها نفر وبگرد دارند. این امر شما را قادر می‌سازد تا از میان خیل جمعیت مخاطبان دلخواه خود را پیدا کنید و احتمال ارتباط آن‌ها با تبلیغات خود را افزایش دهید.

تبلیغات نمایشی در کجا قرار داده می‌شوند؟

تبلیغات نمایشی در سرتاسر وب‌سایت‌هایی که به دنبال کسب درآمد از محتوای خود با فروش فضای تبلیغات بر روی صفحات سایت خود هستند قرار داده می‌شوند. تبلیغات می‌توانند در چند مکان بر روی یک وب‌سایت نمایش داده شوند و با توجه به صفحه‌بندی هر صفحه‌ی خاص متفاوت باشند. مکان‌های متداول شامل بالای صفحه، سمت راست محتوا و در قسمت پایین صفحه می‌شوند. همچنین امکان دارد که تبلیغات نمایشی به صورت مقاله یا ویدئوی بر روی محتوای سایت قرار گیرند.

فرمت‌بندی تبلیغات نمایشی چگونه انجام می‌شود؟

بنرها متداول‌ترین تبلیغات نمایشی هستند. بنرها در انواع شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی ارائه می‌شوند و می‌توانند در مکان‌های مختلفی از وب‌سایت نمایان شوند.

تبلیغ با رسانه‌های غنی(Rich Media) بنرهای تبلیغاتی غیراستاتیکی هستند که به صورت انیمیشن هستند، شامل یک ویدئو کلیپ می‌شوند یا اینکه به مخاطب اجازه می‌دهند تا با آن تعامل داشته باشد. تبلیغ با رسانه‌های غنی وقتی با پرسه زدن در اطراف آن یا کلیک بر روی آن یا پس از بارگذاری صفحه برانگیخته شود، می‌تواند گسترده شود و تبلیغی بزرگ‌تر و دلنشین‌تر را نشان دهد.

تبلیغات نمایشی چگونه قیمت‌گذاری می‌شوند؟

هزینه‌ی تبلیغات نمایشی را می‌توان براساس سه مقیاس مختلف پرداخت کرد: پرداخت به ازای هر هزار مشاهده (CPM)، پرداخت به ازای هر کلیک (CPC) و پرداخت هزینه براساس انجام عملیاتی مشخص (CPA)، که همچنین به عنوان پرداخت براساس تبدیل کاربر به مشتری. متوسط CPM برای تبلیغات نمایشی برطبق دستورالعمل نرخ CPM MonetizePros ۲.۸۰ دلار است.

روندهای مهم در تبلیغات نمایشی چه هستند؟

رشد مستمر تبلیغات برنامه‌ریزی شده و مزایده‌ی آنی (RTB) — در حالی که آگهی‌دهندگان در حال حاضر تا حد زیادی تبلیغات برنامه‌ریزی شده را اتخاذ کرده‌اند، اما eMarketer برآورد می‌کند که هزینه‌ی تبلیغات برنامه‌ریزی شده برابر با ۵۵% کل هزینه‌ی تبلیغات نمایشی باشد. محرک عمده‌ی این افزایش رشد فزاینده‌ی اتخاذ مزایده‌ِ آنی (RTB) است. از آنجایی که ناشران و آگهی‌دهندگان به طور یکسان از مزایای RTB بهره می‌برند، در نتیجه درصد بالاتر بودجه‌ی تبلیغات در حال سوق پیدا کردن به سمت این فرآیند هستند. بر این اساس، تحقیقات شرکت Business Insider تخمین می‌زنند که هزینه برای تبلیغات RTB تا سال ۲۰۲۰ به بیش از ۲۶ میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

نرم‌افزار بلاک کردن تبلیغات — نرم‌افزار بلاک کردن تبلیغات برای حذف تبلیغ از روی وب‌سایت‌ها، موتورهای جستجو و سایت شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود و تقریباً توسط ۲۰۰ میلیون کاربر رایانه‌های شخصی استفاده می‌شود. در حالی که به نظر نمی‌رسد که بسیاری از آگهی‌دهندگان (هنوز) نگران این برنامه‌ها باشند، اما ناشران اثرات آن را احساس می‌کنند، چرا که بخش عمده‌ای از مخاطبان خود را که می‌توانند به آن‌ها تبلیغات ارائه کنند، و در نتیجه بخش عمده‌ای از درآمد تبلیغات خود را از دست می‌دهند.

تبلیغات بومی — یکی از پاسخ‌هایی که می‌تواند به نرم‌افزار بلاک کردن تبلیغات داد حضور فزاینده‌ی تبلیغات بومی است. این محتوای تبلیغات است که به صورت تبلیغات سنتی فرمت‌بندی نمی‌شود و به جای آن به صورت محتوایی فرمت‌بندی می‌شود که فرمت محتوای ناشر را تقلید می‌کند. در حالی که این امر هم یک موضوع مورد بحث است، منتقدان ادعا می‌کنند که گمراه‌کننده است و طرفداران آن ادعا می‌کنند که نسبت به تبلیغات سنتی مرتبط‌تر است، اما به نظر می‌رسد که تبلیغات بومی رشد خود به سمت جلو را ادامه دهند.

کلاهبرداری در تبلیغات — یکی از مهمترین مشکلات پیش روی صنعت تبلیغات دیجیتال و به خصوص تبلیغات نمایشی، اثری است که ربات‌ها (ما در ایران هم بسیار درگیر این ربات ها هستیم که متاسفانه از سوی برخی ناشران هم در تبلیغات نمایشی هم در سایر تبلیغات استفاده می شود.) بر روی عملکرد تبلیغات آنلاین آن‌ها دارند. گزارش شده است که با احتساب بخش مقیاس‌های مشاهده و کلیک آگهی‌دهندگان، سالانه ۶ میلیارد دلار به خاطر کلاهبرداری در تبلیغات از دست می‌رود. در حالی که این امر نباید آگهی‌دهندگان را از تبلیغات آنلاین بر حذر دارد، اما آن‌ها باید ز این مسئله آگاه باشند و امکان‌پذیر بودن آن را در محاسبات خود لحاظ کنند.

رسانه‌های تبلیغاتی اندکی، چه آفلاین و چه آنلاین، از دسترسی گسترده‌ای که تبلیغات نمایشی آنلاین در اختیار دارد برخوردار هستند. با انواع شکل‌ها، اندازه‌ها و فرمت‌هایی که عرضه می‌شوند، آگهی‌دهندگان گزینه‌های متعددی را در اختیار دارند و می‌توانند تبلیغات نمایشی را تقریباً در گوشه‌ای از وب‌سایت که امکان‌پذیر باشد قرار دهند. در حالی که مسائل آشکاری پیش روی این کانال تبلیغاتی در رابطه با نرم‌افزار بلاک کردن تبلیغات و کلاهبرداری در تبلیغات وجود دارد، اما با این وجود همچنان یکی از رایج‌ترین روش برای انجام تبلیغات است.

تبلیغات موبایلی چیست؟

تبلیغات موبایلی فرآیند تبلیغ در سرتاسر دستگاه‌های موبایل مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و (به طور فزاینده‌ای) تکنولوژی پوشیدنی است. تبلیغات بر روی دستگاه‌های موبایل چیز جدیدی نیست، اما تمرکز بر روی این کانال تبلیغاتی با صرف زمان بیشتر بر روی دستگاه‌های موبایل سیر فزینده‌ای را طی می‌کند. نرم‌افزار تبلیغات موبایلی توسط آگهی‌دهندگان برای خرید، مدیریت و پیگیری تبلیغات استفاده می‌شود. امکان دارد که بازاریاب‌ها از تبلیغات موبایلی همراه با دیگر کانال‌های تبلیغات دیجیتال مانند تبلیغات نمایشی، مبتنی بر جستجو، در شبکه‌های اجتماعی یا ویدئویی استفاده کنند تا استراتژی تبلیغات خود را متنوع سازند.

دراختیار داشتن دستگاه موبایل با سرعت رو به رشد است. در حال حاضر تعداد دستگاه‌های موبایل در جهان بیشتر از تعداد افراد است (۷٫۶ میلیارد دستگاه موبایل در مقایسه با ۷٫۲ میلیارد انسان) و تعداد بیشتری از این دستگاه‌ها را گوشی‌های هوشمند تشکیل می‌دهند که برنامه‌ریزی شده که تا سال ۲۰۱۶ تعداد کاربران آن به ۲ میلیارد مصرف‌کننده برسد. از انجایی که بیشتر مخاطبان بازاریاب‌ها از کامپیوترهای رومیزی خود به سمت وبگردی در وب با دستگاه‌های موبایل خود حرکت می‌کنند، در نتیجه مهم است که بازاریاب‌ها از پیش به فکر باشند و صرف نظر از اینکه کجا هستند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این، نه تنها تبلیغات موبایلی بیش از تبلیغات بر روی کامپیوتر رومیزی مورد توجه قرار دارند، بلکه همچنین کاربران گزارش می‌دهند که احتمال اینکه بر روی تبلیغات موبایلی کلیک کنند بیشتر است. به طور کلی، تبلیغاتی موبایلی سیر رو به بالایی دارد و کسب و کارها باید برای استفاده از این موج و بکارگیری موبایل به عنوان جزء اصلی استراتژی تبلیغات آنلاین خود آماده باشند.

تبلیغات موبایلی در کجا قرار داده می‌شوند؟

تبلیغات موبایلی آن دسته از تبلیغاتی هستند که بر روی دستگاه‌های موبایل، همچون گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها انجام می‌شوند. کانال تبلیغات موبایلی گزینه‌هایی بسیار مشابه با دیگر کانال‌ها در اختیار قرار می‌دهد، اما به طور خاص برای موبایل طراحی شده‌اند. تبلیغات موبایلی را می‌توان بر روی نسخه‌ی موبایل وب‌سایت‌ها و در درون برنامه‌ی های کاربردی تلفن همراه پیدا کرد.

فرمت‌بندی تبلیغات موبایلی چگونه انجام می‌شود؟

تبلیغاتی بنری موبایلی همان کارکرد بنرهای تبلیغاتی نمایشی را دارند و کارکردهای بسیار مشابهی را در اختیار قرار می‌دهند. با وجود این، با توجه به فضای محدودتر موجود بر روی سایت‌هایی که بر روی موبایل قابل مشاهده هستند نسبت به سایت‌های که بر روی کامپیوتر می‌توان مشاهده کرد، تبلیغات بنری موبایلی طیف وسیعی از اندازه‌ها و شکل‌های مختلف را در اختیار قرار نمی‌دهند.

تبلیغات ویدئویی موبایلی آن دسته از تبلیغاتی ویدئویی هستند که برای موبایل بهینه‌سازی شده‌اند. همانند بنرهای تبلیغاتی موبایلی، گزینه‌های فرمت‌بندی بر روی موبایل هم به علت محدودیت در فضا محدود هستند.

تبلیغات درون برنامه‌ای همان گونه که از نام آن پیداست، تبلیغاتی هستند که در درون برنامه‌های کاربردی موبایل نشان داده می‌شوند. استراتژی‌های تبلیغات درون برنامه‌ای متفاوت هستند، اما روش‌های متداول عبارت هستند از یک بنر معمولی یا تبلیغات بینابینی در درون برنامه‌ی کاربردی، پیشنهاد جایزه به عنوان بخشی از بازی‌های موبایلی یا ایجاد برنامه‌های سفارشی از ابتدا.

تبلیغات بینابینی لزوماً بنرهای تبلیغاتی‌ای هستند که کل فضای صفحه‌ی دستگاه موبایل را در بر می‌گیرند. این تبلیغات نسبت به بنرهای تبلیغاتی موبایلی معمولی که کوچک هستند و جای دادن اطلاعات در آن‌ها سخت است، فضای بیشتری را برای کار کردن در اختیار آگهی‌دهندگان قرار می‌دهند. تبلیغات بینابینی می‌توانند بر همکنشی یا فیلم‌های قابل پخش باشند. این تبلیغات به بیننده این امکان را می‌دهند که با کلیک کردن بر روی یک علامت «x» کوچک در گوشه‌ی بالا سمت چپ یا راست که معمولاً چند ثانیه پس از نمایش تبلیغ ظاهر می‌شود، تبیلغ را ببندند.

تبلیغات موبایلی چگونه قیمت‌گذاری می‌شوند؟

تبلیغات موبایلی معمولاً براساس CPM خریداری می‌شوند، گرچه مقیاس‌های مرتبط‌تری مانند CPC و CPV هم گزینه‌های دیگری برای قیمت‌گذاری هستند. متوسط CPM برای تبلیغات موبایلی براساس سیستم عامل و فرمت متغیر است، اما محدوده‌ی قیمت بین $۰٫۱۵ و $۵٫۰۰ است.

روندهای مهم در تبلیغات موبایلی چه هستند؟

افزایش خرید تبلیغات موبایلی — به طور کلی صرف هزینه برای تبلیغات موبایلی رو به افزایش است و در حال رسیدن به هزینه‌ی صرف شده برای تبلیغات تثبیت شده‌تری مانند تبلیغات بر روی کامپیوترهای رومیزی است. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۱۶ این گونه از تبلیغات ۵۱% از بازار تبلیغات دیجیتال را در سرتاسر جهان تشکیل دهد، و تا سال ۲۰۱۹ ۷۲% از هزینه‌ی تبلیغات در آمریکا را از آن خود کند.

بلاک کردن تبلیغات — مدتی است که استفاده از نرم‌افزار بلاک کردن بر روی کامپیوترهای رومیزی افزایش پیدا کرده است و تقریباً ۲۰۰ میلیون کاربر از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند. اما با اعلام Apple مبنی بر اینکه iOS 9 از برنامه‌های بلاک کردن تبلیغات پشتیبانی خواهد کرد، آگهی‌دهندگان و ناشران به طور یکسان هشدار دادند که این امر باعث آخرالزمان اینترنت خواهد شد.در حالی که برخی منابع پیش‌بینی می‌کنند که این تغییر چیزی بیش از $۲۰ میلیارد برای این صنعت هزینه در برخواهد داشت، اما دیگران بر این باور هستند که در هیجان و تشنج این اتفاق غلو شده است و مخاطرات آن برای این صنعت بسیار کمتر است.

تبلیغات درون برنامه‌ای در حال پیشی گرفتن از وب موبایل — همان طور که قبلاً ذکر شد، به طور کلی هزینه‌ی تبلیغات موبایلی به سرعت رو به افزایش است، اما هزینه برای تبلیغات درون برنامه‌ای افزایش سرعت خاصی دارد. هزینه‌ی برای تبلیغات برنامه‌ی کاربردی موبایل آماده‌ی پیشی گرفتن از هزینه‌ی تبلیغات مرورگر موبایل است که این نسبت تقریباً ۳ به ۱ است. این امر برابر با رشد برنامه‌ریزی شده‌ی ۴۲٫۶٪، در مقایسه‌ی با رشد ۳۶٫۷٪ برای اتخاذ مرورگر موبایل در سال ۲۰۱۶ است.

ویدئوی موبایل — یکی دیگر از فرمت‌های تبلیغات دیجیتال به سرعت رو به رشد ویدئوی موبایلی است. در حالی که در حال حاضر این نوع تبلیغات تنها بخش کوچکی از هزینه‌های صرف شده برای تبلیغات موبایلی را تشکیل می‌دهد، اما Business Insider پیش‌بینی می‌کند که این میزان  تا سال ۲۰۱۸ به $۴٫۴ میلیارد افزایش پیدا کند.

با توجه به ادامه‌ی افزایش تمرکز بر روی تبلیغات موبایلی با سرعت بسیار زیاد، بسیار مهم است که بدانیم گزینه‌های شما برای انجام تبلیغات از طریق این کانال تبلیغاتی چه هستند. اگر در حال حاضر گزینه‌ای ندارید، آنگاه مخاطب شما زمان بیشتری را صرف وبگردی بر روی موبایل خود، و زمان کمتری را صرف کار با کامپیوتر رومیزی خود می‌کند، و حصول اطمینان از اینکه شما در برابر آن‌ها هستید، صرف نظر از کانال تبلیغاتی، آنگاه این امر می‌تواند کلید افزایش درآمد یا آگاهی از برند شما باشد. در حالی که این کانال تبلیغاتی هنوز به مانند دیگر کانال‌ها تکامل یافته نیست، اما کسانی که با آن کار می‌کنند به سختی تلاش می‌کنند تا عیب‌های موجود بر سر ایجاد تبلیغاتی جالب توجه، غیرتهاجمی و (شاید از همه مهم‌تر) قابل ردگیری را برطرف کنند. در حال حاضر جمع کثیری از آگهی‌دهندگان شروع به اتخاذ طرز فکر نخست موبایل کرده‌اند و دیری نخواهید پایید که این طرز فکر تبدیل به طرز فکر استاندارد شود.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی چیست؟

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی شیوه‌ی قرار دادن تبلیغات بر روی سایت شبکه‌های اجتماعی از قبیل Facebook، Twitter و LinkedIn. بازاریابان و آگهی‌دهندگان از نرم‌افزار تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی برای کمک کردن به خودکارسازی و مؤثر ساختن فرآیند خرید تبلیغات بر روی سایت رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی به سرعت رو به افزایش است، اما هنوز هم نسبتاً نوپا است. ارائه‌ی راهکارهای تبلیغات اغلب به عنوان نشانه‌ی تکامل شبکه‌های اجتماعی نگریسته می‌شود، چرا که برای کسب درآمد از تلاش‌های خود کار می‌کنند. دسترس‌پذیری و توانمندی قابلیت تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی بر روی هر شبکه‌ی اجتماعی مشخصی به شدت به محبوبیت آن سایت و همچنین مدت زمان تجربه‌ی آن بستگی دارد. تبلیغات درشبکه‌های اجتماعی تنها قسمتی از استراتژی تبلیغات دیجیتال است، بازاریاب‌ها از آنها در کنار ابزارهای تبلیغاتی دیگری مانند تبلیغات نمایشی، موبایلی، ویدئویی یا مبتنی بر جستجو هم برای شکل‌دهی رویکردی جامع نسبت به تبلیغات دیجیتال استفاده می‌کنند.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی در کجا قرار داده می‌شوند؟

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی به گسترش دسترسی یک شرکت به افرادی که در حال حاضر به دنبال آن‌ها هستند کمک می‌کند. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی از یک سایت رسانه‌ی اجتماعی تا سایت دیگر متفاوت است و به ویژگی‌های خاص هر سایت به خصوصی بستگی دارد. یکی از رایج‌ترین مکان‌های بکارگیری تبلیغات در قسمت بازخورد پست است، جایی که مشاهده‌ی آن برای بینندگان بالقوه طبیعی‌تر به نظر می‌رسد. با افزایش شبکه‌های اجتماعی و جرح و تعدیل بازار، فرمت‌های جدیدی پدید می‌آیند تا بهتر به کمک آگهی‌دهنده بیایند و در عین حال کمترین مزاحمت را برای کاربران ایجاد کنند.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی چگونه فرمت‌بندی می‌شوند؟

از آنجایی که هر شبکه‌ی اجتماعی از لحاظ طراحی و کارکردی برای خود منحصر به فرد است، در نتیجه فرمت‌ها از پلتفورمی تا پلتفورم دیگر با یکدیگر متفاوت هستند. یکی از استراتژی‌های رایج مورد استفاده در پلتفورم‌های متعدد مفهوم پست تبلیغاتی است که در محتوای قسمت بازخورد پلتفورم (platform’s content feed)به چشم می‌خورد. کسب و کارها بابت این تبلیغات به شبکه‌های اجتماعی پول می‌دهند تا دامنه‌ی دسترسی پست‌های خود را افزایش دهند. آژانس بازاریابی دیجیتال Flightpath این شیت اینفوگرافیک مناسب را ایجاد کرد که فرمت‌های تبلیغاتی برای Facebook، Twitter، Google+، LinkedIn و Instagram را نشان می‌دهد. دیگر سایت رسانه‌های اجتماعی محبوب دارای راهکارهای تبلیغاتی عبارت هستند از Pinterest، Tumblr و Foursquare.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی چگونه قیمت‌گذاری می‌شوند؟

قیمت‌گذاری تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی همان فرمت دیگر کانال‌های تبلیغاتی را دنبال می‌کند و هزینه‌ی آگهی‌دهندگان را براساس CPC or CPM محاسبه می‌کند. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر چندین عامل است، از جمله تعداد مخاطب هدف، جمعیت‌شناسی، فرمت تبلیغات و شبکه‌ی رسانه‌های اجتماعی چند مورد از این موارد هستند. متوسط CPC و CPM تبلیغات Facebook به ترتیب $۰٫۲۷ و $۴٫۰۳ است.

روندهای مهم در تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی چه هستند؟

متنوع‌سازی بودجه — در حالی که Facebook بیشتر بودجه‌ی این نوع تبلیغات را به خود اختصاص داده است، شرکت‌ها شروع به متنوع‌سازی بودجه‌ی تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی خود کرده‌اند و از دسته‌ی جدیدی از سایت شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. بازاریاب‌ها به کار خود در توزیع بودجه‌ی خود بین سایت‌هایی مانند Pinterest که به سرعت رو به رشد است، Tumblr و Snapchat ادامه می‌دهند، به این امید که مخاطبان جدید و متعهدی را به دست آوردند. علاوه بر این، مهم است که بازاریاب‌ها زرنگ باشند و بودجه‌ی خود را با دورنمای دائماً پرنوسان رسانه‌های اجتماعی تنظیم کند.

خرید از شبکه‌های اجتماعی — Buy Buttons به شبکه‌های اجتماعی آمده است و به خرده‌فروشان اجازه می‌دهد تا به طور مستقیم از طریق سایت شبکه‌های اجتماعی مانند Facebook، Twitter و Pinterest کالاهای خود را به فروش برسانند. این شرکت از این قدرت برخوردار است تا با مؤثر ساختن فرآیند تراکنش مالی، افزایش فرصت‌های کسب درآمد و (به طور بالقوه) صرفه‌جویی در هزینه‌های دستمزد مبادله، برای کسب و کارها سودمند باشد. با این حال، این روند همچنان تازگی دارد و منتقدان نسبت به توانایی اتخاذ و عملکرد آن تردید دارند. ناگفته نماند که برای خرده‌فروشانی که قصد دارند تا اجناس خود را جلوی دید انبوه مخاطبان خود قرار دهند، زمان آن رسیده است تا دست به کار شوند و Buy Buttons شبکه‌های اجتماعی را امتحان کنند.

محتوای ویدئویی — موضع محتوای ویدئویی بر روی شبکه‌های اجتماعی دارد کم کم داغ می‌شود. این امر تا حدی زیادی به علت مقبولیت فزاینده‌ای است که پست‌های ویدئویی کسب می‌کنند. پست‌های Facebook وقتی با یک فایل ویدئویی همراه باشند از ۲۵% مقبولیت بیشتر برخوردار می‌شوند، و فایل‌های ویدئویی Instagram دو برابر بازخورد بیشتری را نسبت به تصاویر Instagram دریافت می‌کنند. در حالی که تولید فایل‌های ویدئویی طبیعتاً پرهزینه‌تر از فایل‌های تصویری و متنی هستند، اما محتوای ویدئوی موجود را می‌توان به منظور به اشتراک‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی تولید کرد.

تبلیغات در سایت شبکه‌های اجتماعی دسترسی به مخاطبانی با تمام شکل‌ها، اندازه‌ها و جمعیت‌شناختی‌ها را امکان‌پذیر می‌سازد. و این مخاطبان به این سایت‌ها می‌چسبند، و کاربران به طور متوسط روزانه بیش از یک ساعت را در رسانه‌های اجتماعی صرف می‌کنند. یادگیری تقویت شیوه‌های تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی برای گسترش دسترسی به مخاطبان برای رشد آگاهی برند و افزایش درآمد در جهانی که به سرعت رو به اجتماعی شدن می‌رود بسیار مهم است.

تبلیغات ویدئویی چیست؟

تبلیغات ویدئئویی آنلاین فرآیند استفاده از محتوای ویدئویی برای تبلیغ یک شرکت یا محصول در وب‌سایت‌ها است. بازاریابان و آگهی‌دهندگان از نرم‌افزار تبلیغات ویدئویی برای کمک کردن به خودکارسازی و مؤثر ساختن فرآیند خرید تبلیغات ویدئویی به صورت آنلاین استفاده می‌کنند. امکان دارد که آگهی‌دهندگان در تلاش برای شکل‌دهی یک استراتژی تبلیغات دیجیتال جامع، تبلیغات نمایشی، موبایلی، در شبکه‌های اجتماعی یا مبتنی بر جستجو ارتباط داشته باشند.

علت اهمیت تبلیغات ویدئویی چیست؟

۸۵% از شرکت‌هایی که از تبلیغات ویدئویی آنلاین استفاده می‌کنند آن را موفقیت‌آمیز می‌بینند. این امر تا حدی به علت این حقیقت است که این محتوای ویدئویی، صرف نظر از تبلیغاتی بودن یا غیر تبلیغاتی بودن، در بین جذاب‌ترین شکل‌های محتوای آنلاین است. توجه خاص به تبلیغات این معنی را می‌رساند که تبلیغات ویدئویی بازاریاب‌ها احتمالاً نسبت به دیگر فرمت‌های تبلیغاتی مؤثرتر خواهند بود. به طور مثال، گوگل در آگوست سال ۲۰۱۵ گزارش داد که تبلیغات ویدئویی آنلاین نرخ فراخوانی تبلیغات را افزایش داد. علاوه بر این، تبلیغات ویدئویی آنلاین بالاترین متوسط CTR هرگونه کانال تبلیغاتی دیجیتال را در ۱٫۸۴% را در اختیار قرار می‌دهند، و مصرف‌کنندگان با احتمال ۶۴% بیشتر پس از تعامل با آن از طریقویدئوی محصول یا خدماتی را خریداری می‌کنند. بهتر از آن اینکه مشاهده‌ی تبلیغات ویدئویی آنلاین سر به فلک می‌کشند و Business Insider متوسط رشد سالانه‌ی ۱۰۰% را گزارش می‌دهد. به این ترتیب، تبلیغات ویدئویی آنلاین نه تنها آگاهی برند را بهبود می‌بخشند، بلکه همچنین می‌توانند بر روی حد سودآوری هم تأثیر بگذارند.

تبلیغات ویدئویی در کجا انجام می‌شوند؟

رایج‌ترین شکل تبلیغات ویدئویی آنلاین، تبلیغات با فرمت خطی و غیرخطی هستند (زیر آن‌ها خط کشیده شده است) – این تبلیغات در درون پخش‌کننده‌های ویدئویی و جایی که محتوا پخش می‌شود انجام می‌شوند. همچنین تبلیغات ویدئویی را می‌توان به عنوان مکملی همراه با دیگر محتویات مانند مقالات، بازی‌ها یا دیگر فایل‌های ویدئویی قرار داد.

تبلیغات ویدئویی چگونه فرمت‌بندی می‌شوند؟

تبلیغات ویدئویی درون‌پخشی (In-stream video ads) تبلیغاتی هستند که در داخل پخش‌کننده‌ی فایل‌های ویدئویی و در جایی که محتوا در حال پخش است پخش می‌شوند. دو نوع تبلیغات جریان‌دار وجود دارند – خطی و غیرخطی.

تبلیغات ویدئویی خطی(Linear video ads) به صورت متوالی با محتوای ویدئو پخش می‌شوند. رایج‌ترین تبلیغات خطی عبارت هستند از تبلیغات پری‌رول، میدرول و پست‌رول (pre-, mid-, and post-roll ads)، که به ترتیب قبل از ویدئوی، در اواسط ویدئو و در آخر محتوای فایل ویدئویی پخش می‌شوند. بسته به پلتفورم جاری‌سازی ویدئوی، این تبلیغات می‌توانند قابل رد دادن یا غیرقابل رد دادن باشند.

تبلیغات ویدئویی غیرخطی(Nonlinear video ads) همزمان با محتوای ویدئوی پخش می‌شوند و معمولاً در شکل هم‌پوشانی می‌آیند، چه کل تصویر را بگیرد و چه به صورت بنر کوچکی در پایین فایل ویدئویی قرار داشته باشد. این تبلیغات به بیننده این انتخاب را می‌دهند تا بلافاصله یا پس از چند ثانیه آن را ببندند.

تبلیغات ویدئویی درون بنری(In-banner video ads) همراه با محتوای وب در شکل یک تبلیغات بنری انجام می‌شود. امکان دارد که این تبلیغات همراه با محتوای ویدئویی با پخش آن یا به صورت یک بنر تبلیغاتی همراه با دیگر محتوای وب مانند مقالات یا ست‌های وبلاگ باشند.

تبلیغات ویدئویی درون صفحه‌ای(In-page video ads) در یک پخش‌کننده‌ی ویدئویی انجام می‌شود که به طور خاص برای تبلیغات ویدئویی بدون هرگونه محتوای ویدئویی موجود استفاده می‌شود. این پخش‌کننده‌های ویدئویی معمولاً در مکان‌های مشابهی به صورت بنر و دیگر تبلیغات نمایشی قرار داده می‌شوند و امکان دارد که به هنگام بازدید بیننده از صفحه گزینه‌ای را برای پخش خودکار در اختیار قرار دهند.

تبلیغات ویدئویی چگونه قیمت‌گذاری می‌شوند؟

تبلیغات ویدئویی را می‌توان براساس CPM خریداری کرد، اما معمولاً براساس پرداخت به ازای هر مشاهده (CPV) هم قیمت‌گذاری شوند، که این امر به آگهی‌دهندگان اجازه می‌دهد تا تنها در صورت تماشای تبلیغات یا تعامل با آن توسط کاربر، پرداخت انجام شود. متوسط CPM برای تبلیغات ویدئویی $۳٫۰۰ است.

روندهای مهم در تبلیغات ویدئویی چه هستند؟

رشد تبلیغات ویدئویی — تبلیغات ویدئویی رو به رشد است و شرکت‌ها بیش از پیش بودجه‌ی تبلیغات خود را هزینه‌ی این کانال تبلیغاتی می‌کنند. پس از تبلیغات موبایلی، تبلیغات ویدئویی آنلاین دومین نرخ رشد را در میان کانال‌های تبلیغاتی دارا است و درآمد تبلیغات ویدئویی نرخ رشد تخمینی ۱۹٫۵% را در بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ دارا هستند. به طور خاص، افزایش تبلیغات موبایلی و تبلیغات ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی محرک این رشد است.

رشد ویدئوهای موبایلی — پیش‌بینی می‌َشود که درآمد تبلیغات ویدئوهای موبایلی نرخ رشد متوسط سالانه‌ی ۷۳% را در بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۸ داشته باشد. با افزایش تعداد دستگاه‌های موبایل، مصرف‌کنندگان بیشتر و بیشتری با موبایل‌ها و تبلت‌های خود از محتوای ویدئویی بازدید خواهند کرد.

اوج گرفتن ویدئوهای شبکه‌های اجتماعی — با صرف تلاش بیشتر سایت شبکه‌های اجتماعی بر روی ارائه‌ِ ویدئوهای خود، تبلیغات ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی بیش از پیش برجسته می‌شود.

ویدئوی برنامه‌ریزی شده — تبلیغات ویدئویی آنلاین در تطبیق با رویکرد برنامه‌ریزی شده کند بوده است و این امر به علت پیچیدگی تبلیغات ویدئویی (در مقایسه با تبلیغات نمایشی)، و همچنین کمبود موجودی تبلیغات ویدئویی در سایت ناشران است. با این حال، متخصصان خوش‌بین هستند که تبلیغات ویدئویی برنامه‌ریزی شده در یکی دو سال آینده به کارایی معمولی خود دست خواهد یافت و eMarketer پیش‌بینی می‌کند که ۶۵% از تبلیغات ویدئویی آنلاین تا سال ۲۰۱۷ به طور برنامه‌ریزی شده خریده خواهند شد.

هرچند که هزینه‌ی تبلیغات ویدئویی بیش از حد متوسط هستند و ساخت آن‌ها به طور قابل توجهی پرهزینه‌تر است، اما مقبولیت به دست آمده از طریق این کانال تبلیغاتی در بین تمام کانال‌های تبلیغاتی دیجیتال بی‌همتا است. با شروع غلبه‌ی این صنعت بر موانع مرتبط با محتوای ویدئویی، تلاش برای برتری تبلیغات ویدئویی به سرعت افزایش می‌یابد.

DSPها چه هستند؟

پلتفورم‌های طرف تقاضا، یا DSPها، به آگهی‌دهندگان این فرصت را می‌دهند تا تبلیغات خود را در بلافاصله و از طریق فرآیندی به نام مزایده‌ی آنی (RTB) خریداری کنند. DSPها یک کانال تبلیغاتی خاص نیستند، بلکه در عوض به آگهی‌دهندگان این امکان را می‌دهند تا فوراً و بلافاصله به افراد دسترسی پیدا کنند. با استفاده از DSPها، آگهی‌دهندگان می‌توانند تبلیغات را براساس مشاهده به مشاهده خریداری کنند، این کار با پیشنهاد قیمت بر سر مشاهده‌ِ ورودی در ظرف چند میلی‌ثانیه‌ای که بارگذاری صفحه به طول می‌انجامد انجام می‌شود.

فرآیند RTB چگونه کار می‌کند؟

در مرکز فرآیند RTB تبادل تبلیغات قرار دارد. تبادل تبلیغات به عنوان واسطه‌ای بین آگهی‌دهندگان و ناشران عمل می‌کند. آن‌ها هم با DSPها و هم با همتای ناشر خود، پلتفورم‌های طرف عرضه (SSPs) یکپارچه می‌شوند.

SSPها فرآیند را با ارسال اطلاعات در مورد مشاهده‌ی ورودی به تبادل تبلیغات آغاز می‌کنند. این امر شامل چیزی که واحد تبلیغات است، جایی که قرار گرفته است و هرگونه اطلاعات جمعیت‌شناختی و جغرافیایی مرتبط با مشاهده می‌شود. سپس DSPهایی که با با این تبادل یکپارچه می‌شوند، مشاهده را ارزیابی می‌کنند، و مشخص می‌کنند که آیا با مخاطب دلخواه آگهی‌دهنده و دیگر دستورالعمل‌هایی که تعیین کرده‌اند مطابقت دارند یا خیر. در صورت تطبیق، آنگاه DSP پیشنهادی را برای مزایده می‌دهد. این پیشنهاد قیمت براساس الگوریتمی که عوامل زیادی را در نظر می‌گیرد، مانند زمان روز، مکان صفحه، شباهت مشاهده با مخاطب هدف در بین سایر موارد مشخص می‌شود. هنگامی که هتمام پیشنهادات داده شدند، SSP بالاترین پیشنهاد را انتخاب می‌کند و براساس آن تبلیغات را انجام می‌دهد.

آگهی‌دهندگان چگونه با استفاده از DSPها سود می‌برند؟

افزایش هدفمندی — از آنجایی که تبلیغات در ظرف ثانیه‌هایی قبل از بارگذاری صفحه‌ی وب خریداری شده‌اند، در نتیجه آگهی‌دهندگان اطلاعات زیادی در مورد کسی که در حال مشاهده‌ی تبلیغات است خواهد دانست.

این امر شامل جمعیت‌شناختی‌، زمان روز و سایت‌هایی که قبلاً مورد بازدید قرار گرفته‌اند در میان دیگر موارد می‌شود. این امر به آن‌ها امکان می‌دهد تا به طور دقیق‌تر تبلیغات خود را هدف قرار دهند و اطمینان حاصل کنند که تمام تبلیغات آن‌ها توسط مخاط دلخواه آن‌ها مشاهده شده است. همچنین این امر احتمال نشان داده شدن تبلیغات به مخاطبان کم ارزشی که احتمال جذب آن‌ها به برند غیرمحتمل است را از بین می‌برد.

کنترل قیمت‌گذاری — با DSPها، آگهی‌دهندگان از قدرت بسیار بیشتری در مورد مقدار پولی که باید برای هر تبلیغ بدهند برخوردار خواهند بود. به جای خرید یک واحد تبلیغاتی از طریق یک شبکه‌ی تبلیغاتی که در آن قیمت به طور قابل ملاحظه‌ای بالا است، آگهی‌دهندگان می‌توانند تصمیم بگیرند که هر مخاطبی چه مقدار ارزش دارد و آنچه که قیمت منصفانه می‌دانند را پرداخت کنند.

فرآیند خرید تبلغات مؤثر — استفاده از DSPها موجب حذف بسیاری از گفتگوهای انسانی از فرآیند خرید تبلیغات می‌شود. این امر اجازه می‌دهد تا خرید تبلیغات زمان کمتری به طول بیانجامد و کم‌هزینه‌تر باشد و فرآیند خرید تبلیغات را به طور کلی مؤثر‌تر می‌سازد.

DSPها تبدیل به جزء ضروری انبوه تکنولوژی تبلیغات شده است، چرا که اکنون RTB ۹۲% از تمام تراکنش‌های تبلیغات برنامه‌ریزی شده را تشکیل می‌دهد. در حالی که اکثریت موجود تبلیغات خریداری شده از طریق DSPها، تبلیغات نمایشی هستند، اما در حال حاضر بسیاری از آن‌ها در فرآیند گسترده کردن پیشنهادات خود برای پشتیبانی بهتر از خرید تبلیغات ویدئویی، تبیلغ در شبکه‌های اجتماعی، موبایلی و مبتنی بر جستجو به طور آنی قرار دارند.

تهیه و تنظیم: علیجاه شهربانویی

No votes yet.
Please wait...

ارسال پاسخ