وب سایت، ابزاری که می فروشد.اگر…

وب سایت، ابزاری که می فروشد.اگر…

ارسال شده در: پژوهش | ۰

(قسمت اول-چه شرکتی را انتخاب نماییم؟)
علیجاه شهربانویی
شاید زمانی که تیم برنز-لی اولین صفحه وب سایت را برای ارائه به عموم مردم جهان به اشتراک گذاشت،‌کمتر کسی فکر می کرد که این ابزار در همه بخش های مختلف زندگی انسانها تا این اندازه اثرگذار باشد. ارائه اخبار، تشکیل شبکه های اجتماعی مجازی با مقاصد گوناگون، ارائه خدمات فرهنگی، تجاری و … تنها بخشی از امکانات این ابزار شگفت انگیز است. اما متاسفانه همین ابزار قدرتمند ارتباطی و تبلیغاتی هنوز هم پس از گذشت چند سال بدرستی در کشورمان مورد بررسی قرار نگرفته و از همه ظرفیت های آن در بخش تبلیغات استفاده نشده است.
این نوشته به بررسی این ابزار از زاویه تبلیغاتی در چند قسمت می پردازد.
• چه شرکتی را انتخاب نماییم؟
اگر ساخت وب سایت برای محصولی جدید و یا شرکتی جدید تولید می گردد، طبعا طراحی و ساخت آن و نیازهایی که باید برآورده سازد تحت برنامه ( کمپین)‌تبلیغاتی که از قبل تهیه شده است، ممکن خواهد بود.در غیر این صورت اگر شرکت و یا برند شما سایت ندارد و می خواهید آن را به گروهی محول سازید ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که به چه کسی باید مراجعه کنیم؟
به هر شرکتی که مراجعه می کنید از این امر اطمینان حاصل نمایید که شرکت طرف قرارداد شما از فرد یا افرادی بهره بگیرد که در این زمینه ها متخصص و توانمند باشند:
۱- تحقیق و تولید محتوا
۲- طراحی گرافیک
۳- برنامه نویسی.
محقـــق ضمن مطالعه و بررسی عوامل تاثیر گذار در حرفه شما (s.w.o.t) و همچنین مطالعه نمونه های موفق در این زمینه ( چه شرکت های خارجی و چه رقبای داخلی شما) می تواند نسبت به ارائه یک نقشه درست برای ساخت وب سایت شرکت شما اقدام نماید. همچنین یک پژوهشگر می تواند به تحلیل بازار کسب و کار شما بپردازد و آنچه را که برای مخاطب سایت شما دارای اهمیت است استخراج نماید.
نهایتا آنچه در این مرحله باید انجام پذیرد، طراحی منطقی (logical) نقشه سایت، صفحه اصلی و منو ها و زیر منوها خواهد بود. در حقیقت باید به این امر توجه داشت که طراح اصلی وب سایت که تاثیری بسزای در کارایی آن در آینده کاری شما خواهد داشت تیم محقق و تولید محتوا خواهد بود.
ذکر این نکته ضروری است که در موارد بسیاری طراحی فاز منطقی یک وب سایت به طراح گرافیست و یا برنامه نویس سپرده می شود که این مساله علاوه بر تاخیر در تهیه آن (‌به جهت عدم تخصص لازم) نهایتا منجر به استفاده از نمونه ها و نسخه های آماده و یا تولید محصولی ناکارآمد خواهد شد.
از دیگر خدماتی که این بخش ( تولید محتوا)می تواند به شما ارائه دهد، تولید محتوا (با ادبیات تبلیغاتی مناسب)، ویرایش مطالب ارائه شده از سوی کارفرما، بررسی کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما و ارائه خدمات SEO خواهد بود.
گروه طراحی گرافیک پس از تبادل نظر با واحد تولید محتوا و حصول برداشت درست از آنچه باید انجام پذیرد،‌نسبت به طراحی صفحه اصلی ( Home page)، صفحات فرعی،‌ منوها، ‌انتخاب نوع و سایز فونت نوشته ها و منوها، اقدام می نماید.
آنچه در این زمینه باید از واحد طراحی گرافیک انتظار داشت، طراحی خلاقانه و جذاب متناسب با کارایی سایت، همچنین ارائه طرح هایی باشد که در سرعت بارگذاری صفحات وب خللی ایجاد نکرده و مخاطب سایت را در این زمینه دچار مشکل ننماید. از دیگر خدمات واحد طراحی گرافیک انتخاب دقیق رنگ های اصلی و رنگ های پس زمینه و همان طور که اشاره شده نوع فونت،‌رنگ و اندازه آنها برای رعایت اصول روانخوانی خواهد بود.
طراحی بنرهای تبلیغاتی، طراحی ساختارهای مناسب برای تبادل لینک، طراحی صفحات مربوط به وبلاگ سایت نیز می تواند از خدمات فرعی این بخش باشد.
گروه برنامه نویسی پس از دریافت کلیه مصالح لازم برای کد نویسی( عکس، متن، فیلم و قالب گرافیکی) نسبت به انتخاب شیوه کدنویسی و قالب کاربردی سایت و انجام آن اقدام می نماید. این برنامه نویسی می تواند از قالب های ساده طراحی استاتیک تا ارائه خدمات آنلاین (‌برخط)‌ به مشتریان سایت باشد. اما در اینجا آنچه اهمیت دارد، انتخاب تکنیک شیوه برنامه نویسی و تولید قالب اصلی سایت براساس نیاز مشتری ( در حقیقت مخاطب مشتری) و پشتوانه تحقیقاتی و مطالعاتی خواهد بود.
ثبت نام و دریافت فضا برای سایت موردنظر، بارگذاری سایت بر روی شبکه اینترنت، آزمایش صفحات مختلف سایت برای ارائه درست در مرورگرهای مختلف،‌ ساخت ایمیل های مورد نیاز مشتری، آموزش نمایندگان سفارش دهنده در زمینه های مختلف مثل نحوه کارکردن با سرویس های ایمیل تا پاسخ دهی آنلاین به مخاطبان سایت، معرفی سایت شما به موتورهای جستجو گر مطرح، بکارگیری کلمات کلیدی در صفحات مختلف سایت از دیگر خدمات گروه برنامه نویسی است.
انجام مراحل یاد شده – تولید یک وب سایت با رعایت استانداردهای لازم- بدون اغراق تنها پیمودن نیمی از راه است. دوری جستن از کلیشه های مرسوم، بهره گیری از تبلیغات رایگان،‌ پشتیبانی از سایت، دریافت و تحلیل بازخوردهای سایت، نحوه تبادل لینک، بکارگیری تبلیغات در سایت های مطرح و بررسی و انجام دهها مسئله دیگر از بخش های جدایی ناپذیر طراحی این رسانه توانمند و پویاست که در قسمت های دیگر بصورت کامل به بررسی آن خواهیم پرداخت.

ارسال پاسخ