معرفی ۱۰ عنوان از کتاب های برتر رشته تبلیغات به زبان فارسی

معرفی ۱۰ عنوان از کتاب های برتر رشته تبلیغات به زبان فارسی

ارسال شده در: معرفی و نقد کتاب | ۰

کتاب های برتر رشته تبلیغات را بشناسید و بخوانید

درباره معرفی کتاب های برتر رشته تبلیغات چند بار توصیه هایی در کانال تبلیغات و مدیریت برند داشتم. اما پرسش های مکرر دوستان گرامی از یک سو و جمع آوری همه این کتب از سوی دیگر باعث شد، تصمیم بگیرم که کتاب های برتر رشته تبلیغات البته آنهایی که به زبان فارسی ترجمه شده اند را خدمت شما عزیزان معرفی کنم.

اما آیا این ها تنها کتاب های خوب و جالب توجه در بازار کتاب یا کتاب های برتر رشته تبلیغات هستند؟ خیر. شما دوستان هم کتاب های خوبی که را که مطالعه کرده اید در بخش نظرات معرفی کنید تا من و سایر دوستان از آنها مطلع شویم. نکته دیگر اینکه این نوشته را تنها به معرفی کتاب های برتر رشته تبلیغات اختصاص داده ام و به زودی کتاب های ارزشمند در زمینه مدیریت برند و بازاریابی را نیز معرفی خواهم کرد. این شما و این هم لیست دهگانه من درباره برترین کتاب های تبلیغات ترجمه شده رشته تبلیغات.

۱- تبلیغات تجاری، اصول و شیوه‌های عمل(Advertising: Principles & Practice)

بدون شک این کتاب در صدر لیست من جا داره و به نوعی کتاب محبوب من در حوزه تبلیغات است و بسیاری از اصول پایه ای تبلیغات در این کتاب گنجانده شده است. در دوره های مدیریت در تدریس سرفصل تبلیغات بسیار به این کتاب رجوع می کنم. هرچند کتاب تبلیغات تجاری، اصول و شیوه های عمل، پس از چاپ هفتم که در سال ۲۰۰۶ عرضه گردید، مجددا و با پیشرفت حوزه های تکنولوژی دیگر به علاقمندان ارائه نشد، اما بدون شک یکی از کتاب هایی است که هر فرد علاقمند یا دست اندرکار در رشته تبلیغات باید حتما آنرا بخواند.

انتشارات محترم مبلغان این کتاب را ترجمه کرده است و ترجمه روان استاد عزیز جناب آقای سینا قربانلو شیرینی مطالعه آن را دوچندان کرده. یکی از مزیت های این کتاب علاوه بر مرجع بودن در این صنعت، موردکاوی های متعدد آن و ورود به حوزه خلاقیت و بازاریابی است. در حقیقت این کتاب قابل مطالعه برای افراد مبتدی و کاملا حرفه ای است.

این کتاب که هم اکنون به گواه وب سایت ناشر چاپ چهارمش قابل ارائه به علاقمندان است، در قطع رحلی و ۸۳۷ صفحه شما را دعوت می کند تا شالوده و محیط تبلیغات، پیشینه، برنامه ریزی و راهبرد تبلیغات، رسانه های تبلیغات، خلق تبلیغات، عملیات تبلیغات، سایر انواع تبلیغات را مطالعه کنید. ( خواهش می کنم نفرمایید طولانی است، امیدوارم مطالعات تلگرامی شما را راحت طلب نکرده باشد. J ) از نگاه من این یکی از کتاب های برتر رشته تبلیغات است.

کتاب های برتر رشته تبلیغات

۲- مدیریت تبلیغات

در لیست برترین کتاب های تبلیغات، فکر می کنم بدون لحاظ کردن ارادت و علاقمندیم به استاد عزیزم، جناب آقای دکتر محمدیان، باید کتاب مدیریت تبلیغات ایشان را به چند دلیل در رتبه شماره ۲ قرار دهم. اول اینکه ایشان با سالها تجربه در تدریس و کار در فضای تبلیغات کشور، کتابی برای خواننده ایرانی نوشته است و درثانی با توجه به همین فرهنگ و ظرفیت فکری، قالب کتاب بسیار روان به رشته تحریر درآمده تا حتی خوانندگان کم تجربه در رشته تبلیغاتی به خوبی فضای این صنعت را درک کنند. این کتاب را حتی به مدیرانی که کمتر در این زمینه می دانند و باید با شرکت ها و آژانس های تبلیغاتی برای انجام پروژه هایشان همکاری کنند، توصیه می کنم.

اینقدر این کتاب جذاب هست که اگر آن را در گوگل سرچ کنید، حتما در جستجوهای وابسته به عبارت هایی مثل دانلود رایگان این کتاب برمی خورید که البته ناموفق است. ضمن اینکه رسیدن این کتاب به چاپ هفتم، نشان از موفقیت این کتاب در میان لیست کتاب های رشته تبلیغات دارد. این کتاب در ۳۳۶ صفحه و قطع رحلی عرضه شده است.

فهرست مطالب

فصل اول: تاریخچه تبلیغات در جهان و ایران

فصل دوم: از دریاچه‌ی تبلیغات تا اقیانوس بازاریابی

فصل سوم: اهداف تبلیغ

فصل چهارم: بودجه‌بندی تبلیغات

فصل پنجم: پیام تبلیغ

فصل ششم: رسانه

فصل هفتم: ارزیابی اثربخش

فصل هشتم: کج‌روی‌ها و انحرافات در تبلیغ

کتاب های برتر رشته تبلیغات

۳- آسیب شناسی تبلیغات در ایران

حال که صحبت از جناب آقای دکتر محمدیان عزیز به میان آمد، بد نیست به یکی از مهم ترین کتاب های تالیف شده ایشان در حوزه تبلیغات اشاره کنم. از دیدگاه من که شاید اندکی جانبدارانه باشد چون در وب سایت وزین کافه بازاریابی، به فرموده استاد، ادامه این کتاب را با بضاعت اندک نوشتم، در نبود کتاب در حوزه مدیریت، بسیاری از دست اندرکاران رشته تبلیغات را از آسیب های بوجود آمده آگاه کرد و باعث رشد و ترقی آنها در کسب و کارشون شد.

البته می دونم که خیلی از شما همین الان هم به فضای تبلیغات ایرانی نقد دارید. اما اگر نبود همت آقای دکتر محمود محمدیان شاید الان ما با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می کردیم. کتاب، همانطور که از اسمش پیداست، به بررسی آسیب شناسی در ایران در خیلی سالهای پیش می پردازه اونم به شیوه جالب پرسش و پاسخ. طرح سوالات از آقای عباس آقاجان و پاسخ های آقای دکتر محمدیان. البته این کتاب با اینکه ویراست دومش آماده چاپ بود، اما به خاطر برخی مسائل انتشارات حروفیه، هیچگاه به چاپ دوم نرسید. قطع کتاب وزیری و در ۱۶۰ صفحه عرضه شده است.

کتاب های برتر رشته تبلیغات

۴- اعتراف های یک تبلیغاتچی

مگر می شود صحبت از بررسی تاروپود تبلیغات کرد و از چهره جاودانه تبلیغات، دیوید اگیلوی فقید نامی به میان نیاورد؟ کتاب اعتراف های یک تبلیغاتچی، از آن نوع کتاب هایی است که از دید من هر دست اندرکار تبلیغات باید هرازگاهی آن را مطالعه کند. اگیلوی به روشنی و با صراحت تمام در این کتاب که توسط سرکار خانم رویا گذشتی ترجمه شده و انتشارات محترم سیته برای مرتبه سوم آن را به چاپ رسانده است، راه و روش تاسیس یک موسسه تبلیغاتی را آموزش می دهد و داستان واقعی راه اندازی شرکت اگیلوی و ماثر را شرح می دهد که چگونه پس از ۳ سال به یکی از چهار شرکت بزرگ آمریکا تبدیل شد. او همچین به روشنی و البته سادگی درمورد شیوه های جذب مشتریان صحبت میکنه.

او در روز تولد پسرش درصد درآمد تالیف کتاب را به اون می بخشه اما کتاب بقدری در آمریکا و بعدش در جهان موفقه که از قوه تخیل خود اگیلوی هم خارجه. کتاب به ۱۴ زبان زنده دنیا ترجمه میشه و تحولی در دنیای تبلیغات ایجاد می کنه.

کتاب در قطع رقعی و در ۱۳۶ صفحه به علاقمندان عرضه شده است. این کتاب هم بی شک جزو کتاب های برتر رشته تبلیغات هست.

کتاب های برتر رشته تبلیغات

۵- رازهای تبلیغات

دیوید اگیلوی پس از انتشار اولین کتاب موفقش یعنی اعترافات یک تبلیغاتچی، کتاب دیگری را به دنیای تبلیغات ارائه می کنه، که به نوعی تکمیل کننده اعترافات محسوب میشه. اگیلوی در این کتاب به زبان طنز و کنایه بازهم مطالب کاربردی و مهم را به ما تبلیغاتچی ها یادآوری می کنه و به خاطر اختصار در نوشتارش، خواننده از مطالعه این کتاب خسته نمی شه. با اینکه سالها از انتشار این کتاب گذشته اما هنوز هم حاوی مطالب ارزشمند برای دست اندرکاران این رشته است. به برخی از سرفصل های کتاب دقت کنید تا صحت گفتار من برای شما روشن بشه. این موارد الان هم جزو سوالات شما نیست؟

چه نوع تبلیغی موجب فروش می‌شود
چگونه یک بنگاه تبلیغاتی را اداره کنیم .
آگهی تلویزیونی را چگونه بسازیم تا محصولاتمان را بفروشد.
رموز موفقیت در تبلیغات شرکت به شرکت
آیا آمریکا هنوز ملت برتر است ؟
پست مستقیم، عشق اول و اسلحه سری من
ایراد تبلیغات چیست؟
شش غولی که تبلیغات نوین را ابداع کردند.

کتاب رازهای تبلیغات توسط آقایان کوروش حمیدی و علی فروزفر به فارسی برگردان شده و انتشارات محترم مبلغان آن را برای بار هفتم به چاپ رسانده است. کتاب در قطع وزیری و در ۱۹۹ صفحه چاپ شده است.

کتاب های برتر رشته تبلیغات

۶- روانشناسی تبلیغات تجاری

یکی از مشکلات عمده ما در ایران، عدم درک درست از تاثیر تبلیغات بر مخاطبان است. که این مساله باعث اختلافات جدی بین سفارش دهندگان تبلیغ و سازندگانی میشه که بنظرم خودشون هم نمی تونن در حل این مشکل دفاع درستی از خودشون داشته باشند. واقعا اگر هیچ یک از کتاب هایی که تا الان اشاره کرده ام را نمی خونید، به شدت توصیه می کنم که کتاب روانشناسی تبلیغات را که آقای سینا قربانلو به فارسی ترجمه و انتشارات محترم مبلغان آن را برای بار پنجم چاپ کرده است بخوانید. تا متوجه بشوید که اساسا تبلیغات چگونه بر ذهن مصرف کننده تاثیر می گذارد. آقای مارکس ساترلند، یکی از افرادی است که از نزدیک دستی بر آتش تحقیقات بازار داره، بنابراین بخوبی می تونه ما رو در این زمینه راهنمایی کنه.

ضمن اینکه با مطالعه این کتاب متوجه میشن مواردی مثل تبلیغات زیر آستانه حسی که خیلی هم در اینترنت و اخیرا در کانال های تلگرامی راجع بهش بحث میشه، افسانه ای بیش نیست. واقعا این کتاب از اون دست مراجعی است که من هرچند وقت یکبار بخشی از آن را مجددا مطالعه می کنم. بخشی از مطالب مندرج در کتاب…

تبلیغ شکل یا تصویر
تبلیغ در نقطه فروش: چگونه دستورکار به هم می خورد
تأثیرات تبلیغ از راه تداعی
کاربرد تبلیغات
وقتی که تبلیغات متوقف می‌شود چه روی می‌‌دهد
تا چه زمانی شرکت می‌تواند در مقابل توقف تبلیغات دوام بیاورد؟
تبلیغات فصلی
آگهی‌های دنباله‌دار
تغییر دادن تصویر ذهنی
اندازه‌گیری آثار تبلیغ در حافظه
یادآوری خود انگیخته تبلیغ‌

کتاب روانشناسی تبلیغات تجاری در ۲۹۷ صفحه و در قطع وزیری برای علاقمندان منتشر شده است.

کتاب های برتر رشته تبلیغات

۷- مبانی خلاقیت در تبلیغات

همانطور که احتمالا در جریان هستید در کانال تبلیغات و مدیریت برند، ما بخش زیادی از پستهامون درباره تبلیغات خلاق تهیه شده توسط آژانس های مطرح دنیاست و گهگاهی هم به تبلیغات ایرانی از همین منظر یعنی خلاقیت نقد داریم. خیلی از دوستان از من راجع به چارچوب دهی خلاقیت سوال می کنند. از دیدگاه من بهترین و جامع ترین و البته به خاطر چاپ رنگیش، جذاب ترین کتاب در زمینه خلاقیت در تبلیغات همین کتابه. شما وقتی این کتاب را مطالعه کنید، به این نتیجه می رسید که آقای پریکین نویسنده کتاب، چارچوب های خلاقیت را برای شما مجددا تعریف می کنه و متوجه می شیم که خلاقیت همیشه یک ایده الهام شده در لحظه نیست، بلکه برای رسیدن به تبلیغات خلاقانه می توان روش ها و تکنیک های ارائه شده از سوی نویسنده کتاب را دنبال کرد.

کتاب مبانی خلاقیت در تبلیغات توسط کامیار شیروانی مقدم ترجمه شده و توسطه انتشارات محترم سیته در ۲۵۰ صفحه و قطع وزیری ارائه شده است. البته اگر شما این کتابو بخونید شاید مقداری به خاطر شرایط حاکم بر فضای خلاقیت ایران و مقایسه اون با کشورهای توسعه یافته دچار افسردگی بشید. آقای پریکین در این کتاب شرح میده که برای نهایی کردن یکی دو ایده ناب تبلیغاتی گاهی ۲۰۰ یا ۳۰۰ ایده اولیه به وجود می آد. حالا شما این حجم را مقایسه کنید با روشهای خلاقیت داخلی که در نهایت یکی دو ایده مطرح میشه و در آخر هم هیچکدوم اجرا نمیشه و ایده کارفرمای مطرح نهایی میشه J

البته درک این تناقض ها که با مطالعه چنین کتاب هایی ایجاد میشه، باعث میشه کارفرمایان محترم هم اندکی زمان و فرصت بیشتری به آژانس ها بدهند و هم بودجه بیشتری در اختیارشون قرار بدهند. البته احتمالا دوستان همکار هم به این درک می رسند که با ایده های جدی تر و خلاقانه تری پروزه های تبلیغاتی را به انجام برسونن.

کتاب های برتر رشته تبلیغات

۸- برنامه ریزی رسانه های تبلیغاتی

وقتی کتابی در زمینه خلاقیت در تبلیغات را به شما پیشنهاد دادم، حتما باید در زمینه رسانه و به قول امروزها مدیا هم کتابی را معرفی کنم. کتاب برنامه ریزی رسانه های تبلیغاتی که پس از گذشت زمان کمی، به چاپ دوم رسیده از سری کتابهای پرکاربرده. شما با اصطلاحات رسانه ای آشنا می شید و برنامه ریزی و بودجه بندی برای خرید رسانه را به صورت آکادمیک یاد می گیرید. قبول دارم که خیلی از بحث های کمی رسانه به خاطر ضعف در تحقیقات بازار مسکوت می مونه اما به هرحال یک تبلیغاتچی نمی تونه بدون دانستن اصول و ادبیات برنامه ریزی رسانه موفق باشه. این کتاب که توسط  لری دی. کلی و دونالد دبلیو جاگن‌ هیمر نوشته شده و استادان ارجمند، جناب آقای دکتر احمد روستا و دکتر فرزاد مقدم، آن را ترجمه کرده اند کتابی است بسیار کاربردی که بسیار خلاصه و مفید مباحث مربوط به رسانه های تبلیغاتی را تشریح می کند. بی دلیل نیست که این کتاب به گفته ناشرش سیته، به یکی از مراجع سازمان جهانی تبلیغاتی (IAA) تبدیل شده.

در این کتاب با مباحثی مانند:
چرا رسانه حائز اهمیت است؟
یادگیری زبان رسانه‌ها
رسانه‌ها و ویژگی‌های آن‌ها
چگونه اهداف بازاریابی بر برنامه‌ریزی رسانه‌ها اثر می‌گذارند
و … آشنا می‌شوید. کتاب در قطع رقعی و ۱۶۸ صفحه منتشر شده است.

۹- قرائتی نقادانه از آگهی‌های تجاری در تلویزیون ایران

من این کتاب را به کسانی توصیه می کنم که تبلیغات را به صورت علمی دنبال می کنند و در نقد تبلیغات به دنبال چارچوب های علمی هستند. بنظرم این کتاب به درد اونایی می خوره که قراره با استفاده از سنجه ها و معیارهای درست، تبلیغاتو نقد کنند و البته بسازند. دکتر حسین پاینده، نویسنده این کتاب فوق العاده در دنیای تبلیغات کمتر شناخته شده است اما در دنیای ادبیات و فضای نقد ادبی جزو معدود بزرگان این رشته است. بنابراین وقتی او که استاد مسلم نقد ادبی است چارچوبی برای نقد تبلیغات ارائه می کنه، یک اتفاق خوب و فرخنده برای تبلیغات ایرانه. جناب آقای دکتر پاینده این نوید را به خوانندگان می دهد که  با خواندن این کتاب وزین ساختار و مضامین آگهی‌های تجاری را می‌توان با همان اصطلاحات و روش‌هایی بررسی کرد که به ‌طور معمول در نقد داستانک به کار گرفته می‌شوند. او در توضیح کتابش اضافه می کند: پژوهش حاضر با اتخاذ الگوی مطالعات فرهنگی، صبغه‌ای کاملاً میان‌رشته‌ای دارد و از مجموعه‌ای از نظریه‌های نقد ادبی مدرن (از قبیل نقد فرمالیستی، نقد روانکاوانه، نقد فمینیستی، نقد مارکسیستی و غیره، با تأکید بر نقد نشانه‌شناسانه) به منظور کاوش معانی و دلالت‌های فرهنگیِ آگهی‌های تجاری بهره می‌گیرد.

من بر اساس چارچوب های این کتاب یک نقد نوشتم درباره تبلیغات پاکسان در روزنامه فرصت امروز، که استاد حسین پاینده من را مورد لطف قراردادند. نهایتا این که این کتاب را که در ۲۵۲ صفحه و توسط نشر محترم شهر منتشر شده به آدم هایی که خواهان کسب علوم پایه ای و عمیق تبلیغات هستند توصیه می کنم.

کتاب های برتر رشته تبلیغات

۱۰- سقوط تبلیغات ظهور روابط عمومی

در ابتدا یک خواهشی از شما خواننده محترم دارم. اگر حرفه ای هستید که هیچ اما اگر در حوزه تبلیغات یا بهتر بگم بازاریابی جسارتا مبتدی هستید، اول از این کتاب شروع نکنید. نه به این جهت که من به واسطه شغلم، به تبلیغات عرق دارم. از این نظر می گم که اگر اول برید سراغ این کتاب، ممکنه این کتاب اثر نامتناسب بر دیدگاه های شما داشته باشه و کلا تبلیغات را به عنوان یک راهکار و ابزار ارتباطی برند درنظر نگیرید. یادمون باشه آقای آل ریز که من شیفته نوشته هاش هستم و معمولا جدیدترین نوشته هاشو در وبلاگم یا وب سایت وزین کافه بازاریابی ترجمه و منتشر می کنم، خواسته ما را با شیوه های جایگاه یابی صحیح که می تواند به بوسیله روش های روابط عمومی محور انجام شود آگاه کند و البته نقدهای درست و جدی به صنعت تبلیغات داشته. به بخشی از نوشته ایشون در این کتاب توجه کنید: هر برنامه‌ی جدید بازاریابی باید در ابتدا با اطلاع‌رسانی آغاز شود و به تدریج و پس از دستیابی به اهداف اولیه‌ی روابط عمومی‌، برنامه‌ریزی تبلیغاتی پیرامون آن انجام گیرد…

ولی این کتاب واقعا جزو لیست علاقمندی ها من بوده و هست و کسانی که به جایگاه یابی درست و اصولی شرکتشون یا مشتریاشون علاقمند هستند حتما باید این کتاب را مطالعه کنند. این کتاب توسط نشر محترم سیته برای بار سوم در ۲۹۶صفحه به چاپ رسیده که زحمت ترجمه آن را خانم سنبل بهمنیار قبول کرده اند.

کتاب های برتر رشته تبلیغات

معرفی ۱۰ کتاب برتر تبلیغات به پایان رسید اما، حیفم آمد که در انتهای این نوشته که گزارش کاملی از یافته های من شد، به خاطر عدد جادویی ۱۰، یک کتاب خوب دیگر را به شما معرفی نکنم. دوست خوبم آقای مجتبی محمدیان به همراه آقای پویا ایراندوست کتابی نوشته اند با عنوان جعبه ابزار تبلیغات ایران.

همانطور که از نام این کتاب شاید شما حدسهایی راجع به محتوای آن بزنید درباره لغات و اصطلاحات صنعت تبلیغات هست. در حقیقت دوستانی که تازه به این رشته رو آوردن یا مشتریانی که باید با ما تبلیغاتچی ها سروکله بزنند می تونند از مطالب این کتاب بهره عالی ببرند.  ( راستی گفتم سرو کله زدن. می دونستید بعضی از تبلیغاتچی ها از مشتریان شاکی هستند؟ اگر نمی دونید حتما این مطلب را بخونید.) در ضمن دانستن اصطلاحات  صنعت تبلیغات، به خلق زبانی مشترک میان سفارش‌دهنده آگهی و سازندگان آگهی کمک خواهد کرد و داشتن این زبان مشترک برای رسیدن به تبلیغاتی خلاق و کاربری کمک بسزایی می‌کند.

کتاب های برتر رشته تبلیغات

ممنونم از شما که این نوشته را مطالعه کردید. لطفا حتما نظراتتونو یا کتاب هایی که خوانده اید و فکر میکنید جالب است پای همین نوشته برای ما و سایر علاقمندان بنویسید. بزودی کتابهای برتر در زمینه مدیریت برند و بازاریابی را نیز معرفی خواهم کرد. علیجاه شهربانویی

 

 

ارسال پاسخ